Stop gevaar en intimidatie door fatbikes
Er is zo langzamerhand sprake van een noodsituatie door de wijze waarop fatbikes worden gebruikt.
Gemeente Amsterdam. Neem stapje voor stapje de volgende maatregelen:
- Een verbod op het rijden met een fatbike op trottoirs, pleinen, parken, winkelcentra, speeltuinen/-plekken. Handhaaf hierop consequent!
- Stel een maximum snelheid in op fietspaden van 20 km per uur
- Stel een leeftijdsgrens en een kentekenplicht in voor fatbikes
- Als de situatie daarna niet veranderd, overweeg dan om het rijden op een fatbike in de bebouwde kom van Amsterdam te verbieden (als je in Amsterdam de step kunt verbieden, kun je toch ook de fatbike verbieden...)
- Neem in Amsterdam als hoofdstad, toeristenstad en fietsersstad het initiatief. Koester de mentaliteit/norm om binnen de stad ontspannen en veilig te kunnen fietsenAdvocatuur/rechterlijke macht
- maak juridisch van een fatbike een e-brommer
Veel inwoners van Nieuw-West en waarschijnlijk in geheel Amsterdam hebben te kampen met het gevaar en intimidatie door fatbikes. Zijn het provocerende spelletjes van boefjes of ligt het dieper en hebben ze de euforie/overtuiging dat ze zich in Amsterdam alles kunnen permitteren.
Er zijn natuurlijk ook heel veel fatbikers die zich wel netjes aan de regels houden, die op het fietspad rijden, die de fatbike niet opvoeren, en die gewoon veilig van A naar B willen. De realiteit is dat er op dit moment geen manier is om de asocialen te onderscheiden van de verantwoordelijken.
Zonder kentekens kunnen daders spugen, slaan, intimideren, ongelukken veroorzaken doordat ze lak hebben aan verkeersregels en winkels beroven. Niemand doet er iets aan. Slachtoffers blijven achter met schade, trauma en kosten. Er is zo langzamerhand sprake van een noodsituatie. Als Amsterdam kunnen we niet langer wachten op regels vanuit Den Haag. Neem nu op voorhand al actie!
Een kenteken maakt het mogelijk om de zwarte schapen aan te pakken, zonder dat het voor de fatsoenlijke fatbikers veel veranderd. Zij hebben niets te vrezen als ze zich aan de regels en zich fatsoenlijk gedragen. Iemand op een bromfiets, scooter of auto die zich netjes gedraagt, heeft toch ook niets te vrezen van een kenteken.
Laatst een rondje door De Aker In Nieuw-West. Onderweg werd er door een fatbiker naar mij gespuugd. De 'bijrijder' maakte mij uit voor Opa. Bij de Jumbo in De Aker werd ik bijna omver gereden door een fatbike. Ik riep iets in de trant van: Dit is geen fietspad. Vervolgens volgde er een scheldkanonnade van kk...dit en kk...dat. Een heel jonge fatbiker botst tegen een auto op de Valutaboulevard. Op 11-11 een aanrijding in het Stadspark (met ambulance naar het ziekenhuis). Bij het winkelgebied van het Osdorpplein wordt er, tussen het winkelend publiek, keihard op fatbikes gereden. Afgelopen week op het Tussen Meer kwamen er zeker zes fatbikes voorbij die tegen de richting in reden. Op het trottoir liepen twee buurtcoaches. Ze keken stoïcijns de andere kant op. Typerend voor de gemeente Amsterdam???
Volgens advocaten behoren fatbikes tot het vervoermiddel fiets. Fatbikes hebben echter 'de look and feel' en functionaliteit van bromfietsen, maar dan met een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor.
Brede banden, stoere uitstraling en een buddysit. De fatbike is vergelijkbaar met iconische bromfietsen van weleer zoals de Puch of Tomos. Maar dan met een elektrische motor. Als het een fiets is, probeer het dan maar eens een zware fatbike met de trein mee te nemen. De praktijk is dat de vrijheid van de berijders van fatbikes in het algemeen, de veiligheid en de vrijheid van de overige weggebruikers aantasten omdat er geen leeftijdsbeperking of kentekenplicht is.

Zijn dit fietsen of (e-)bromfietsen???
Voor een bromfiets heb je een bromfietscertificaat, een kenteken en een verzekering nodig. Waarom ook niet invoeren voor de e-bromfietsen. In een stad als Amsterdam is het een drukte van belang. De fatbikes hebben de gelegenheid gekregen om zich aan te passen aan het overige verkeer. Je wacht voor zebra's en stoplichten. Je gebruikt geen telefoon of oortjes als je deelneemt aan het verkeer. Je concentreert je volledig op alles wat er om je heen gebeurd. De straat is geen speeltuin.
Helaas worden de fatbikes ook veel gebruikt activiteiten die de samenleving ondermijnen. Spugen, uitschelden, berovingen, overvallen etc. Momenteel is er vrijwel geen besluitvorming in Den Haag.
Het is tijd dat de gemeente Amsterdam met een soort noodverordening komt, in afwachting van landelijk regels, en duidelijke regels opstelt voor Amsterdam en hierop handhaaft om de veiligheid en vrijheid van de Amsterdammers te kunnen garanderen.
Wat zou een onderdeel van de oplossing kunnen zijn:
1. Bij voorkeur lost het probleem zichzelf op, zonder regelgeving. Ouders realiseren zich dat het onverantwoord is om een kind van onder de 16 op een fatbike in het drukke verkeer te laten deelnemen. Zij zijn als ouders van een minderjarig kind volledig aansprakelijk bij ongelukken, schades e.d.
2. De fatbikers gaan zich wettelijk gedragen als fietsers. Geen gespuug of intimidatie en een aangepast rijgedrag in vergelijking met de reguliere fietsers. Als ze zich gedragen als reguliere fietsers, kan de situatie blijven zoals die nu is. De gemeente/wethouder geeft hoge prioriteit aan een maximale inzet van handhaving om mogelijk fatbike overlast tegen te gaan.
3. Er komt een maximale snelheid van 20 per uur op de fietspaden. De gemiddelde snelheid op een fietspad ligt nu op 18 km per uur. Wil je sneller rijden, ga dan als fatbike naar de rijbaan. Op de rijbaan gebruik je ter bescherming van jezelf en eventueel ook voor jouw medepassagier een helm.

4. Maak als gemeente de fatbike onderdeel van de groep snor- en bromfietsen en verbied het gebruik in drukke of recreatieve gebieden zoals winkelcentra, parken, pleinen, speeltuinen e.d.

5. Doordat fatbikes steeds vaker worden gebruikt bij overvallen en berovingen c.q. betrokken zijn bij ongelukken is het een overweging om een kentekenplicht voor fatbikes in te voeren.
6. Er komt binnen de stad een verbod op het rijden op een fatbike voor jongeren tot 16 jaar. Vanaf 16 jaar komt er een kenteken- en helmplicht en gaan de fatbikes als e-bromfiets op de rijbaan voor bromfietsen/auto's rijden.
Hoe kunnen we in Amsterdam de overlast beperken en de veiligheid verbeteren:
- Fatbikers, zorg dat je de verkeersregels goed kent,
- Fatbikers, als je wilt gaan inhalen, geef dit dan aan met een belsignaal
- Fatbikers, hanteer een maximum snelheid van 20 km per uur op een fietspad. Wil je sneller, doe een helm op en ga naar de rijbaan
- Fietsers, koop een achteruitkijkspiegel voor je fiets
------------------------------------------------
Er is een petitie om het gevaar en intimidatie door fatbikes in Amsterdam tegen te gaan.
Als je het daar mee eens bent, kun je onderstaande petitie ondertekenen.
Stop gevaar en intimidatie door fatbikes in Amsterdam
https://petities.nl/petitions/stop-gevaar-en-intimidatie-door-fatbikes-in-amsterdam
of klik op de poster voor meer informatie

Mensen worden bespuugd, hardlopers geslagen op hun billen, kinderen onveilig naar school. Stoepen en speeltuinen zijn racebanen door agressieve fatbikers. Ouderen durven de straat niet op. Amsterdam wordt onleefbaar. Dit moet stoppen - teken voor kentekenplicht en strenge handhaving.
Zie ook:
https://westersite.nl/berichten/maak-van-de-fatbike-wettelijk-een-snorfiets
https://www.omroepwest.nl/verkeer/5032036/speciaal-handhavingsteam-gaat-fatbikers-aanpakken
https://www.facebook.com/groups/westerparkbewoners/permalink/25067771326168532/
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3023940/politiecontrole-bij-60-fatbikes-60-bekeuringen
https://www.facebook.com/share/v/19vT34MjYY/
----------------------------------------------------------------------
Bijlage: De huidige visie van gemeente Amsterdam (bron: Internet)
De gemeente Amsterdam richt zich op het aanpakken van de onveilige kanten van fatbikes, met name het illegale opvoeren en het daaruit voortvloeiende gevaarlijke gebruik door jongeren. De visie is om de veiligheid te verhogen door middel van meer controle, educatie, en door landelijke maatregelen te bepleiten. Er wordt gehandhaafd met inspecties en speciale rollerbanken om illegale e-bikes te detecteren, en er wordt geïnvesteerd in voorlichtingscampagnes.
Visie en maatregelen van de gemeente
- Handhaving en controle: De politie controleert intensiever op opgevoerde fatbikes en kan boetes uitschrijven en in beslag nemen bij overtredingen, aldus Bike City Amsterdam. Er is een speciale rollerbank om te controleren of de e-bike is opgevoerd.
- Educatie en voorlichting: De gemeente organiseert een informatiecampagne om de risico's van het onveilige gebruik van fatbikes te benadrukken, met name voor jongeren en hun ouders, via onder andere scholen.
- Aandringen op landelijke maatregelen: Amsterdam werkt samen met andere gemeenten om de minister van Infrastructuur en Waterstaat te vragen om strengere landelijke regels, zoals een verkoopverbod op opvoersetjes, en om het instellen van een minimumleeftijd voor het besturen van e-bikes.
- Legale fatbikes: Een fatbike valt onder de regels van een elektrische fiets. Dit betekent dat de trapondersteuning stopt bij 25 km/u en de motor niet meer dan 250 Watt mag hebben. Een gashendel voor ondersteuning tot 6 km/u is toegestaan, zoals ANWB aangeeft.
- Illegale fatbikes: Als de fatbike sneller kan dan 25 km/u zonder trappen, is deze opgevoerd en illegaal op de openbare weg.
- Gevolgen van overtreding: Opgelopen schade kan voor een rijder jonger dan 18 jaar niet worden verhaald op de verzekering, en ouders kunnen aansprakelijk worden gesteld voor de kosten.