Fatbikers zorgen voor veel problemen. Ze zijn vaak betrokken bij ongelukken blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. Zij hebben doorgaans lak aan verkeersregels. Fatbikes zijn bedoeld en geschikt om 'off-road' te gebruiken op onverharde wegen en op een losse ondergrond zoals sneeuw, zand of modder.
Een fatbike wordt wettelijk als een fiets gezien. Dat is natuurlijk belachelijk. Een snorfiets wordt wettelijk als een bromfiets gezien. Zou het niet veel handiger en duidelijker zijn om een fatbike wettelijk ook als bromfiets te zien, met het verschil dat de aandrijving elektrisch is. De reguliere fatbikes met maximum snelheid 25 km/u zijn dan e-snorfietsen en de opgevoerde fatbikes 25 km/u of meer e-bromfietsen!
Fatbikes rijden nu op fietspaden en trottoirs. Bij jongeren vinden een fatbike 'stoer' en 'om lekker gek mee te kunnen doen'. Als je geen fatbike hebt, hoor je er als jongere niet bij. Doordat ze doorgaans een hogere snelheid hebben in vergelijking met een fiets of e-bike brengen ze de overige gebruikers van een fietspad in gevaar. Een minderheid van een nieuwe groep fatbikers ontnemen het recht van een meerderheid aan reguliere fietsers, waarbij ook veel kwetsbare personen, om in alle rust en veilig op een fietspad te kunnen fietsen.
Een fietspad is niet gemaakt voor fatbikes en is ook helemaal niet geschikt voor fatbikes. Daarvoor zijn de fietspaden in Amsterdam in de regel veel te smal. Bij stoplichten moeten fietsers gaan ritsen. Met fatbikes ontstaan hier vaak veel problemen en ongelukken. Een fatbike wil er nog snel even langs. Mede ook omdat de gebruikers van fatbikes vaak heel jong zijn en ze zich niets aantrekken van verkeersregels, hiervoor (nog) geen gevoel hebben of niet op de hoogte zijn van de regels.
Het voorstel voor Amsterdam zou kunnen zijn om fatbikes te behandelen als snorfietsen. Amsterdam is hierbij al voorloper met snorfietsen die binnen de ring A10 alleen worden toegelaten op de rijbaan met helmplicht. Pas dit aan voor geheel Amsterdam ('gelijke monniken, gelijke kappen'). Binnen de bebouwde kom in Amsterdam worden dan fatbikes alleen nog toegelaten op de rijbaan met helmplicht.
Wat zijn de eisen om gebruik te kunnen maken van een snorfiets:
1. Snelheid: Mag maximaal 25 km/u rijden.
2. Kenteken: Heeft een blauw kenteken met witte letters.
3. Helmplicht: In veel steden zoals Amsterdam en Utrecht geldt er sinds kort een helmplicht, maar landelijk is een helm nog niet altijd verplicht op snorfietsen.
4. Rijbewijs: Voor een snorfiets is een rijbewijs AM verplicht. Als je een rijbewijs voor een auto (B) of motor (A) hebt, mag je automatisch ook op een snorfiets of brommer rijden.
5. Gebruik van fietspaden of rijbaan? Snorfietsers kunnen vaak op het fietspad rijden, maar in sommige steden moeten snorfietsen op de rijbaan rijden, vooral waar de helmplicht geldt.
Het beste zou het zijn om fatbikes, net zoals steps, binnen de bebouwde kom van Amsterdam helemaal te verbieden. Helaas zijn er bepaalde verwachtingen om in Amsterdam gebruik te kunnen maken van een fatbike. Door de wettelijke status te wijzigen naar 'bromfiets' kunnen ze alsnog, aangepast, in geheel Amsterdam worden gebruikt als een (elektrische) snorfiets.
Een *snorfiets* is een lichte motorfiets met een maximale snelheid van 25 km/u, en vaak herkenbaar aan het blauwe kenteken. In Nederland mag je met een snorfiets vaak op het fietspad rijden, en meestal is het dragen van een helm niet verplicht, hoewel dit in sommige steden, zoals Amsterdam, wel geldt sinds nieuwe regelgeving.
Amsterdam Nieuw-West, 30 oktober 2024
Klaas van Wieren / Westersite
Zie ook: * AT5 - 30-11-2024
* Het Parool - 30-11-2024
Bijlagen:
Wat is het verschil tussen een step en fatbike in Amsterdam
In Amsterdam zie je steeds vaker zowel steps als fatbikes in het straatbeeld, maar er zijn duidelijke verschillen in zowel het gebruik als de regels voor deze voertuigen. Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen een step en een fatbike in Amsterdam:
1. Definitie en Ontwerp
- Step: Een step is meestal een tweewielig voertuig zonder zadel, vaak elektrisch aangedreven, en zonder pedalen. Het ontwerp is compact en gericht op kortere afstanden.
- Fatbike: Een fatbike is een fiets met extra brede banden die oorspronkelijk zijn ontworpen voor ruwe terreinen zoals zand en sneeuw. In Amsterdam worden fatbikes vaak gebruikt met elektrische ondersteuning.
2. Wettelijke Status
- Step: Veel elektrische steps zijn in Nederland nog niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, omdat ze vaak niet voldoen aan de Nederlandse eisen voor motorrijtuigen. Sommige goedgekeurde modellen, zoals de Stint, mogen wel worden gebruikt, maar dit is beperkt tot bepaalde type voertuigen.
- Fatbike: Elektrische fatbikes vallen meestal onder de regels voor e-bikes. Bij elektrische ondersteuning tot 25 km/u zonder gashendel is een fatbike toegestaan op het fietspad, en wordt hij als een normale fiets beschouwd. Fatbikes met hogere snelheden of een gashendel kunnen als bromfiets worden gezien en vereisen dan een kenteken en rijbewijs.
3. Gebruik en Beperkingen
- Step: Als je een step hebt die op de weg mag, moet je op het fietspad rijden, net als bij fietsen. Echter, omdat veel steps illegaal zijn, kunnen gebruikers worden beboet als ze op de openbare weg rijden.
- Fatbike: Fatbikes worden vaak gebruikt op het fietspad, maar brede banden kunnen soms de controle beïnvloeden, vooral in drukke stadsomstandigheden. Fatbikes zonder kenteken kunnen op het fietspad rijden, terwijl die met hogere snelheden verplicht zijn om op de rijbaan te rijden.
4. Veiligheid en Stabiliteit
- Step: Steps hebben meestal kleine wielen, wat ze minder stabiel maakt op ongelijke oppervlakken. Amsterdamse wegen met klinkers en tramrails kunnen een uitdaging vormen voor stepgebruikers.
- Fatbike: Fatbikes hebben juist brede banden, die voor meer stabiliteit zorgen, vooral op ruwe ondergronden. Ze zijn daardoor geschikter voor diverse wegtypes in de stad, inclusief klinkerwegen en trambanen.
5. Snelheid en Bereik
- Step: Elektrische steps kunnen vaak snelheden tot 20-25 km/u bereiken, en de actieradius is meestal geschikt voor kortere afstanden.
- Fatbike: Elektrische fatbikes hebben een langere actieradius en kunnen, afhankelijk van het model, snelheden tot 25 km/u halen (legaal zonder kenteken). Met kenteken kan de snelheid zelfs hoger liggen, afhankelijk van de klasse.
6. Parkeren en Toegankelijkheid
- Step: Steps zijn compact en makkelijk te parkeren. Echter, omdat veel steps in Amsterdam illegaal zijn, kan de politie ze soms in beslag nemen als ze verkeerd geparkeerd staan.
- Fatbike: Fatbikes zijn groter en vereisen meestal een fietsenrek of parkeerplek. Er zijn geen specifieke beperkingen voor parkeren, zolang je je aan de standaard parkeervoorschriften voor fietsen houdt.
In Amsterdam is een fatbike daarom een meer legale en praktische keuze voor langere afstanden en dagelijks gebruik, terwijl een step meestal handig is voor korte ritjes, maar vaak beperkt wordt door wetgeving en veiligheid.
Wat is het verschil tussen een snorfiets en een brommer
Het belangrijkste verschil tussen een snorfiets en een brommer (of bromfiets) in Nederland ligt in de snelheid, het type rijbewijs en de regels voor het dragen van een helm. Hier zijn de belangrijkste verschillen:
1. Snelheid
- Snorfiets: Mag maximaal 25 km/u rijden.
- Brommer: Mag maximaal 45 km/u rijden.
2. Kenteken
- Snorfiets: Heeft een blauw kenteken met witte letters.
- Brommer: Heeft een geel kenteken met zwarte letters.
3. Helmplicht
- Snorfiets: In veel steden zoals Amsterdam en Utrecht geldt er sinds kort een helmplicht, maar landelijk is een helm nog niet altijd verplicht op snorfietsen.
- Brommer: Helm is altijd verplicht.
4. Rijbewijs
- Voor beide voertuigen is een rijbewijs AM verplicht. Dit geldt ook voor scooters. Als je een rijbewijs voor een auto (B) of motor (A) hebt, mag je automatisch ook op een snorfiets of brommer rijden.
5. Gebruik van fietspaden of rijbaan
- Snorfiets: Moet vaak op het fietspad rijden, maar in sommige steden moeten snorfietsen op de rijbaan rijden, vooral waar de helmplicht geldt.
- Brommer: Moet bijna altijd op de rijbaan rijden, behalve in sommige gevallen waar een speciaal bromfietspad is.
Mag je met een snorfiets op het fietspad in amsterdam
In Amsterdam mag je met een snorfiets meestal niet meer op het fietspad rijden. Sinds april 2019 is er een regel van kracht die bepaalt dat snorfietsers binnen de ring A10 op de rijbaan moeten rijden, en daarbij een helm moeten dragen.
De reden hiervoor is om de veiligheid en doorstroming voor fietsers op de vaak drukke fietspaden in de stad te verbeteren. Alleen buiten het gebied binnen de ringweg A10 mogen snorfietsen nog wel op het fietspad rijden, tenzij anders aangegeven.
- Binnen de ring A10 (Amsterdam Centrum): Snorfiets op de rijbaan, helm verplicht.
- Buiten de ring A10: Snorfiets meestal nog toegestaan op het fietspad, tenzij anders aangegeven.