In een periode van 8 maanden in 2024 zijn er 104.000 overtredingen geconstateerd bij de knips op de Sloterweg (SW) en de Laan van Vlaanderen (LvV).
(Schijn van) belangenverstrengeling
Op jaarbasis komt dit neer op rond de 156.000 overtredingen. Een overtreding levert het Rijk € 120,- op. Dit komt neer op een opbrengst van € 18.720.000,-. Daarbovenop komt administratiekosten van € 9,- per overtreding. Betaal je niet op tijd dan krijg je een exorbitante verhoging naar resp. € 189,- / € 369, - per overtreding.
Waterbedeffect
Is met de knip de verkeersveiligheid verbeterd? Je kunt gerust zeggen van in het geheel niet. Door het waterbedeffect is de verkeersstroom verschoven naar onder andere de Pieter Calandlaan t.h.v. winkelcentrum De Dukaat. Dit gedeelte is, via De Alpen en de rotonde bij Lijnden, een soort oprit geworden naar de snelweg. Het is een 50 km weg met diverse winkels (De Dukaat), scholen (De Horizon), drukke tramhaltes (Ecuplein), zebra's en kruisingen
Verkeersboetes
De inkomsten van parkeergelden en de handhaving hiervan zijn voor de gemeente. De inkomsten van verkeersovertredingen zijn voor het Rijk (bedankt Cees Fisser voor de correctie). Het is de vraag waarom een wethouder dan zo graag pincamera's wil laten installeren, terwijl daar vanuit de gemeente geen directe noodzaak voor is, dan wel dat dit juist een verschuiving teweegbrengt naar andere buurten. Het zogenaamde 'waterbedeffect'.
Was de toenmalige wethouder helemaal idolaat van het boek '1984 van George Orwell'? Of waren er andere overwegingen die een rol speelden, waarom de wethouder zo'n voorstander was van dit systeem? En hoe hebben latere wethouders geprobeerd om deze misrekening weer te corrigeren?
Opbrengst pincamera's
Het is duidelijk bij het Rijk er sprake is van alle schijn van belangenverstrengeling. Het gaat kennelijk primair om een inkomstenstroom. Het systeem is slecht onderbouwd. Het systeem wordt zeer slecht aangegeven met borden die door bestuurders vrijwel niet kunnen worden gelezen. Niet iedere weggebruiker heeft een gelijk risico om vervolgd te worden om op de hoogte te zijn van de geslotenverklaring.
De pincamera's bij de Laan van Vlaanderen en Sloterweg leveren het Rijk jaarlijks ruim 18 miljoen op aan opbrengsten!!!
Onduidelijke borden
De gemeente heeft al erkend dat de borden niet duidelijk zijn. Als tegemoetkoming hebben ze nu nog meer borden plaatsen. Dit geeft een vreemde situatie. De gemeente wordt belast met de uitvoering en de bebording. Het rijk toucheert de inkomsten uit overtredingen.
Hoe werkt bijvoorbeeld buitenreclame. Je ziet een abri, al helemaal als je 30km/50km per uur geconcentreerd rijdt, in a 'glance-of-a-second'. Teksten zijn dan eigenlijk taboe. Laat staan dat je stil kunt gaan staan om een bord te kunnen gaan lezen. Dan krijg je pas gevaarlijke situaties. Voor ongeletterden en buitenlanders zijn de borden helemaal niet te begrijpen.
Advies: Stop per direct met de pincamera's!
Erken als gemeente dat het project met de knips-/pincamera's een flop is. Gebruik camera's waarvoor ze bedoeld zijn, zoals voor de buurtveiligheid. Wijzig het bijvoorbeeld naar een systeem met een stoplicht, kentekendetectie en vervolgens een slagboom of een beweegbaar object. Hier zijn alle autorijders ook aan gewend zoals bij parkeergarages op Schiphol en via ParkBee/Easypark.
Hoe verder?
- Pincamera's LvV en SW niet langer gebruiken.
- Sloterweg (SW) heeft een 24/7 een inrijverbod met ontheffing voor vergunninghouders. Hier is een duidelijk doel namelijk het ontlasten van de dijk. Dit duidelijk aangeven met inrijverbod!
- Laan van Vlaanderen (LvV) wordt weer vrijgegeven voor de gehele dag. Inmiddels 30km zone op LvV en 15km advies bij school Anderlechtlaan wat sowieso fileverkeer zal ontmoedigen
- Pieter Calandlaan / De Alpen in De Aker vanaf Tuincentrum Osdorp tot aan het kruispunt met de Ookmeerweg wordt een 30 km zone en een 15km advies bij tramhalte Ecuplein/De Horizon/De Dukaat ('gelijke monniken, gelijke kappen')
Alternatief met kentekendetectie
Een alternatief is om de pincamera's te vervangen door stoplicht/kentekendetectie/slagboom/beweegbaar object. Dit systeem is duidelijk voor alle weggebruikers. Borden zijn vrijwel niet meer nodig.
- Gebruik dit voor LvV alleen 's-ochtends bij de instroom vanuit de snelweg en 's-avonds bij de uitstroom naar de snelweg.
- Een alternatief is om het inkomend (file)verkeer tegen te houden bij de Anderlechtlaan. Bij de rotonde met de konijnenoren word je dan 's-ochtends weer teruggeleid naar de snelweg of naar de oude Haagseweg.
- Het uitgaand (file)verkeer kan 's-avonds vanuit de Laan van Vlaanderen niet de Anderlechtlaan inrijden. Via de Laan van Vlaanderen komen ze dan uiteindelijk op de Plesmanlaan. De autorijder zal dan de LvV niet meer gebruiken, maar gebruik maken van de Plesmanlaan.
- En voor de SW geldt 24/7 een inrijverbod met ontheffing voor vergunninghouders.
- Voorkom het waterbedeffect en pas de maatregelen toe in het gehele DANSS-gebied (De Aker, Nieuw-Sloten, Sloten).
Zie ook: Westerpost
Amsterdam Nieuw-West, 23 oktober 2024 (aangepast 27-10: 10.00)
Klaas van Wieren / Westersite