Geplaatst op Facebook door Hans Beers |
Vanavond (gisteravond) was ik online aanwezig bij de stadsdeelcommissie-vergadering over betaald parkeren. Ik zou inspreken. En hoewel ik met maar liefst drie devises (iMac, laptop en iPhone) ingelogd was kwam mijn geluid niet door en kon ik mijn inspraakreactie niet houden.
Gelukkig had ik mijn inbreng ook al schriftelijk naar het stadsdeel gemaild. En uiteindelijk besloot lid van het dagelijks bestuur en portefeuillehouder Nazmi Türkkol mijn reactie door te nemen en af te handelen. Echter, daarbij werden essentiële punten gemist. Feitelijk, waar het mij om ging, werd door dhr. Türkkol niet genoemd. Zeer onbevredigend.
En waar ging het mij dan speciaal om? Om het feit dat het bestuur rechtstreeks aankoerst op haar eigen doelen. Inspraak mag, als dat de doelen ondersteunt. Een afwijkende mening wordt snel als niet terzake doende afgewimpeld. En dit is dus precies wat er deze avond gebeurde.
Ik had voor mijn betoog aansluiting gezocht bij een recent artikel van de hand van Chaheed Chekhchar, projectleider democratisering van de Gemeente Amsterdam, die hetzelfde had geconstateerd.
Ik plaats hieronder het artikel van Chaheed Checkhchar.
Mijn algemen indruk is, na enkele malen inspreken, dat de stad, en in dit geval Nieuw West, bestuurd wordt door een relatief klein clubje mensen, die hun overtuiging ondersteund weten in hun eigen bubbel. Afwijkende meningen maken weinig kans. Zo is het onzalige plan Sloten autoluw doorgeduwd. En zo wordt betaald parkeren eveneens doorgeduwd.
Dit bestuur heeft een hekel aan de auto en dat zullen we allemaal aan den lijve gaan ondervinden. Om nog maar eens een detail te noemen, verschillende keren heb ik dhr. Türkkol horen zeggen dat nieuwe bewoners in Osdorp NIET in aanmerking komen voor een parkeervergunning. En dat moeten ze weten wanneer ze besluiten hier te gaan wonen. Of ze moeten hier niet willen wonen. Dat belooft nog wat voor de vacatures bijvoorbeeld in het onderwijs...
Een ander zeer apart detail: sommige mensen hebben op papier een inpandige garage. In de praktijk is deze veel te klein voor een moderne auto en staan de fietsen daar gestald. In de regels van Amsterdam heb je dan GEEN recht op een parkeervergunning. Hooguit wil het stadsdeelbestuur proberen coulance te verkrijgen, wat in dit geval neerkomt op een tijdelijke parkeervergunning, tot het moment dat je een nieuwe auto koopt. Want dan moet je maar een kleinere auto kopen. En die fietsen stal je maar op straat. Ik word er niet vrolijk van.
Reacties (selectie):
- Simone Feiken: Het draait helaas weer om geld waar de bewoner met auto de dupe van is! Echt schandalig
Wong Lily: Een constatering die mij ook al een poosje opviel, men blijft constant de eigen doelstellingen nastreven, Maak het de automobilist zo moeilijk mogelijk dan geven sommige er de brui aan , in deze trend moet je het bekijken de 2030 doelen moeten kost wat kost gehaald worden .
Michel MoerkerkToch vreemd dat meerdere bewoners dit vinden (niet alleen in de Aker). Inspraak is voor de show. Gemeente Amsterdam doet wat men zelf DENKT dat het beste is. Blijkbaar kunnen wij dat niet volgens de Gemeente.
Michel Moerkerk: Toch vreemd dat meerdere bewoners dit vinden (niet alleen in de Aker). Inspraak is voor de show. Gemeente Amsterdam doet wat men zelf DENKT dat het beste is. Blijkbaar kunnen wij dat niet volgens de Gemeente. - Zie ook: Publicatie Gemeente Amsterdam