Dit jaar moet heel Nieuw-West gaan betalen voor het parkeren.
Maandag 8 april start het betaald parkeren in Osdorp.
U moet vanaf 8 april 2024 betalen als u uw auto parkeert in het grootste deel van Osdorp, Bok de Korverweg en Tom Schreursweg. Als u in het gebied woont kunt u nu een parkeervergunning aanvragen. Met een parkeervergunning kunt u parkeren in uw vergunninggebied.
Vanaf 3 juni 2024 betaalt u ook voor parkeren in De Punt, De Aker, Sloten, Nieuw-Sloten en Riekerpolder. Als u hier woont dan krijgt u tussen 8 en 10 april informatie van ons over betaald parkeren. Vanaf 8 april kunt u een parkeervergunning aanvragen. Deze is geldig vanaf 3 juni. In Osdorp geldt vanaf 8 april betaald parkeren. Tussen 8 april en 3 juni moet u in Osdorp dus betalen om te parkeren.
Hulp bij aanvragen
Lukt het online aanvragen van een parkeervergunning niet? Dan kunt u langskomen bij Stadsloket Nieuw-West, Osdorpplein 946. Dat kan op deze dagen:
- Dinsdag 9 april van 9.00 tot 17.00 uur.
- Donderdag 11 april van 9.00 tot 17.00 uur.
- Dinsdag 16 april van 9.00 tot 17.00 uur.
- Donderdag 18 april van 9.00 tot 17.00 uur.
U moet deze documenten meenemen naar het Stadsloket, zodat wij u kunnen helpen bij de aanvraag.
- Geldig identiteitsbewijs: ID-kaart, paspoort of rijbewijs.
- Kentekenbewijs of het tenaamstellingsverslag van de RDW.
- Heeft u een huurauto, leaseauto of bedrijfsauto? Dan moet u extra documenten meenemen.
Bron: Gemeente Amsterdam
-------------------------------------------------------------
Reacties bewoners (via Facebook)
Fre Apples
Wij hebben echt geen probleem in onse buurt. Ik vind het echt vervelend. Als iemand komt op bezoek, familie en vriend, was mooi om te hebben de kans om te parkeren voor vrij. En er zijn altijd plaatsen. Dus ik begrijp echt niet. Zij hebben ook een enquete gedaan en de buurtwoners willen geen betaalde parkeren. Ik heb geen auto.
Wong Lily
Fre Apples - De gemeente denkt met overal betaald parkeren in te voeren het eventueel ontstaande waterbed effect tegen te gaan .,
Marc Berns
Fre Apples - Het is gedaan om de businesscase van huurauto's en scooters rond te maken (die mogen gratis parkeren). Dat noemt de gemeente deelvervoer. Normaal te duur natuurlijk, maar ja als je dan gratis kan parkeren valt de huur wellicht mee. Je wordt op kosten gejaagd en bezoek gaat je mijden.
Heb zelf geen Telegraaf, dus even geen beter screenshot
Chantal van Arkel
Heel sneu voor de meneer. Ik heb het echter heel raar gevonden dat je van gemeente jouw garage mag ombouwen naar iets anders. De gemeente wist heus wel dat er ooit betaald parkeren zou komen. Daardoor zijn er op straat meer parkeerplekken nodig. Straks wordt het aantal parkeerplekken natuurlijk verminderd(want Gl) en wordt er geen rekening gehouden met de hoge graad van verkamering/splisting in nieuw west (zoals al hier geschreven: 1 woning: 8 vergunningen).
Robert Labrijn
Chantal van Arkel vergeet de kinderen niet die, noodgedwongen, thuis wonen.
Wojtek Dec
Er zijn hier verschillende problemen die waarschijnlijk aanleiding geven tot een collectieve rechtszaak:- Het probleem van de beschikbaarheid van parkeerplaatsen is niet uniform, toch worden de regels toegepast alsof dit wel zo is.- Vooral in gevallen waarbij de gemeente heeft ingestemd met het wijzigen van de bestemming van een garage, is het zeer onjuist om dit vervolgens niet te erkennen in het parkeervergunning beleid.Nota bene, voor zover ik wist, was er in Nieuw-West geen vergunning nodig om de bestemming van een bestaande "in house" garage bijv. naar een woonruimte te wijzigen .
Janita Kieft
Zelfde geval als dat je met eigen parkeerplaats geen vergunning mag aanvragen om bij de supermarkt, tandarts of huisarts in de buurt te kunnen parkeren, maar jouw buurman zonder eigen parkeerplaats dit wel mag.
Fred Uijtenhaak
Kan hij dan geen vergunning voor een tweede auto aanvragen ipv een eerste ? Is iets duurder maar een stul goedkoper dan wat hij nu gaat betalen .ik kan nergens vinden of dat kan .
Janita Kieft heeft geantwoord ·9 antwoorden7 u
Marc Berns
Hardvochtig bestuur maakt het leven van bewoners lastig
Simone Feiken
Het klopt natuurlijk van geen kanten! Een gesplitste woning (met 4 appartementen)heeft recht op 8! vergunningen terwijl het huis ernaast (1-gezinswoning) recht heeft op 2 vergunningen! En iemand die eerst een garage had maar die heeft omgebouwd tot iets anders, krijgt geen vergunning!Uiteindelijk los je het parkeerprobleem niet op en zadel je de bewoners op met extra kosten en mag je hopen dat er überhaupt plek is om je auto kwijt te kunnen, met name na 19:00 uur ‘s avonds!
Joke van der Klei
Misschien helpt het nu het de landelijke pers heeft gehaald. Naar mijn mening wordt Amsterdam zeer slecht en regentesk bestuurd. De menselijke maat is ver te zoeken
Ewart Tamminga
Het is totaal bizar…..
Wong Lily
Triest , Alsof iedereen een alternatief heeft om zijn dagelijkse werkzaamheden te kun
Rein van Kampen
Vind het sowieso belachelijk, geef gewoon iedere buurtbewoner in ieder geval één vergunning. (desnoods alleen voor eigen straat). Ze worden nu gestraft door het verkeersgedrag van anderen.
Robert Labrijn
Het commentaar van verkeerswethouder vd Horst is, zoals gewoonlijk, nietszeggend. De schaarse ruimte vind ik ook nogal een gecreëerd begrip.