Mag je als bewoner van De Aker, Sloten of Nieuw-Sloten met een parkeervergunning op kenteken bijvoorbeeld langs het Tussen Meer gratis parkeren?
1. Ja, dat mag wel voor het gedeelte van de Baden Powellweg tot aan Hoekenes 2. Nee, dat mag niet voor het gedeelte van Hoekenes tot Meer en Vaart (winkelgebied). Op het kaartje gebied 2.3. Alle personenwagens mogen het 1e uur (Q-park Osdorpplein, Jumbo) of de 1e anderhalf uur (AH, LIdl) gratis parkeren in de parkeergarages van Albert Heijn, Lidl, Jumbo en Q-Park Osdorpplein. Vraag bij de LIdl bij het afrekenen wel om een gratis kortingskaart voor de eerste anderhalf uur. 4. Enkele bedrijven zoals Tuincentrum Osdorp en McDonalds bieden de mogelijkheid om tijdens het winkelen of bij een bezoek aan een restaurant gratis te parkeren. 5. Bij de Akerpoort (onder andere Action, PME Legend, Media Markt) mag je de eerste 2,5 uur gratis parkeren. 6. Bij een winkelcentrum zoals De Dukaat in De Aker of Winkelcentrum NIeuw-Sloten mogen alle vervoersmiddelen door middel van een papieren parkeerschijf 1 uur gratis parkeren.
Uitbreiding blauwe zones
Veel winkels in NIeuw-West en instellingen ondervinden hinder van het nieuwe parkeerbeleid. Bijvoorbeeld de Praxis en Leen Bakker in de Schinkel. Een bewoner is dan geneigd om bijvoorbeeld om te gaan winkelen in Zuid-Oost in plaats van Nieuw-West. Voor winkelgebieden/-straten in Nieuw-West zou een algemene ontheffing (blauwe zone) voor enkele parkeerplekken voor bijvoorbeeld de 1e anderhalf uur wenselijk zijn. Dit geldt ook voor het parkeren bij ziekenhuizen, klinieken en hulp-/dienstverleners en gemeentelijke instanties zoals het Stadsloket van de gemeente en het UWV.
'Lege parkeervakken'
Door het nieuwe parkeerbeleid staan nu, als gevolg van betaald parkeren, met name overdag de parkeervakken in enkele straten vrijwel leeg. Bijvoorbeeld de Pieter Calandlaan t.h.v. het Caland Lyceum en de Anthony Fokkerweg in de Schinkel Geef automobilisten op geselecteerde plekken/straten de ruimte om gedurende daluren tussen bijvoorbeeld 10.00 en 16.00 gratis te kunnen parkeren (P+R).
Digitale parkeerschijf
Maak het, binnen het parkeerconvenant, mogelijk om bij blauwe zones gebruik te kunnen maken van een digitale parkeerschijf. Een automobilist meldt zich dan aan bij een parkeerapp zoals Easypark of Yellowbrick om bijvoorbeeld gratis te parkeren tussen 10.00 en 11.30. Na 11.30 wordt het reguliere tarief + administratiekosten van de provider in rekening gebracht. De door scanauto's op kenteken getraceerde parkeeracties worden gematcht met de registraties van de parkeerapps.
De politiek
Wethouder Verkeer Melanie van der Horst in Amsterdam wil dat het tarief van verkeersboetes wordt verlaagd. Daar heeft ze gelijk in, de tarieven zijn ook veel te hoog. Met name voor de 'laaghangende kersen' van de verkeersboetes als gevolg van scanauto's en flitsers. Op de serieuze moeilijk te handhaven overtredingen wordt er vrijwel niet gehandhaafd. Het lijkt erop dat er eerst een probleem wordt gecreëerd om het daarna te willen oplossen. De uitspraak is een typisch voorbeeld van politieke spelletjes en verkiezingsretoriek. Eerst een probleem creëren en vervolgens aanbieden om het resultaat (hoge verkeersboetes) te willen oplossen. Het was een uitspraak in verkiezingstijd, kennelijk bedoeld voor de exposure. Dat is nogal raar. Over de hoogte van de landelijke bekeuringen gaat de wethouder helemaal niet. Als u als wethouder dan toch het verschil wil maken, pak de fatbiketerreur in Amsterdam aan. Momenteel is er geen beleid vanuit Den Haag. Maak gebruik van een noodmaatregel om de overlast en het aantal ongelukken tegen te gaan en de stad weer veilig te maken. Daarmee kunt u meters maken naar Den Haag om vervolgens het beleid uit te (laten) rollen over geheel Nederland. Dan heb je als politicus meerwaarde. Neem als wethouder in Amsterdam het voortouw.
Wat zij als wethouder wel kan doen is om maatregelen in Amsterdam te nemen of te herstellen tegen de verwarrende knips zoals bij onder andere de Laan van Vlaanderen in Nieuw-West, die zorgen voor veel bekeuringen die niets met veiligheid te maken hebben. Zorg er dan als wethouder Verkeer voor dat er geen bekeuringen meer nodig zijn bij deze knips. Haal de knips weg en/of zet er een slagboom voor met kentekendetectie voor vergunninghouders tijdens de spits. Daar heb je als wethouder wel invloed op. Doe wat aan de (parkeer)vrijheid van de Amsterdammers; voor hen wordt het parkeren in de eigen stad vrijwel onmogelijk gemaakt met parkeertarieven van rond de € 4,00 tot € 7,50 per uur. Zorg goed voor de Amsterdammers, daar bent u als wethouder voor aangesteld.
------------------------------------------------------------------
Het vergunningenbeleid voor parkeren in Amsterdam is sowieso nogal verwarrend en ondoorzichtig. Hoe kom je daar als inwoner van Nieuw-West nog uit?
Via het volgende zoekresultaat (bron: gemeente Amsterdam):
Uw adres (voorbeeld)
Ecuplein 1, 1060RN Amsterdam
Vergunninggebied
Uw vergunninggebied is Nieuw-West 9i.
Met een parkeervergunning voor Nieuw-West 9i mag u parkeren in Nieuw-west 9 en Nieuw-West 7.
Met een parkeervergunning mag u parkeren in uw hele vergunninggebied. Zolang u binnen dit gebied blijft, kunt u dus ook in een andere straat gaan staan.
Op de kaart ziet u soms een rood gebieden zoals NW-2 (Winkelcentrum Osdorp). Dit zijn uitzonderingsgebieden
Conclusie: een bewoner van gebied Nieuw-West 9i, kan als vergunninghouder gratis parkeren in De Aker, De Punt, Sloten/Nieuw-Sloten/ Riekerpolder, Osdorp (met uitzondering van het winkelgebied bij Winkelcentrum Osdorp). Tevens kan er worden geparkeerd bij Sportpark Ookmeer
----------------------------------------------------------------------------------
Voorstel nieuw parkeervergunningen systeem
Het systeem is nogal ondoorzichtig en zou duidelijker en socialer moeten/kunnen zijn:
1. Een vergunninghouder in Nieuw-West kan op een parkeerplek in geheel Nieuw-West zijn/haar auto gratis parkeren (met uitzondering van de rode winkelgebieden zoals bij winkelcentrum Osdorp).
2. Een vergunninghouder in Nieuw-West kan, als Amsterdamse vergunninghouder, in de overige stadsdelen gelimiteerd (per vergunning max. 150 uur per kwartaal) parkeren als bezoeker. Hij of zij krijgt, na aanmelding als bezoeker, de reguliere bezoekerskorting van rond 70% op het volle tarief in de overige stadsdelen. Hiermee wordt het (familie)bezoek in een ander stadsdeel vergemakkelijkt. Er kan voordeliger gebruik worden gemaakt van een bezoek aan een hulp-/dienstverlener, medisch specialist, kliniek/ziekenhuis, religieuze instelling, amateur sportvereniging, school/opleiding of een specifieke instantie/winkel.
---------------------------------------------------------------------------------