Nieuwe afvalcontainers in De Aker
Dit najaar zijn/worden de afvalcontainers in De Aker vervangen. Zowel de kuip als ook de afvalcontainers zelf worden vernieuwd. Door meer capaciteit en het beperken van het aantal ophaalpunten kan het afval mogelijk efficiënter (minder vaak) worden opgehaald. Door de investering kan er worden bespaard op onderhoud en kosten. Nadeel voor verschillende bewoners is wel dat er nu minder afvalpunten zijn en ze langer moeten lopen of het afval met de auto moeten wegbrengen. De bewoners schieten helaas niet heel veel op met deze transitie. De oude afvalcontainers functioneerden prima. Het enige probleem was het plaatsen van afval buiten de afvalcontainers door de 'als-ik-er-maar-van-af-ben' mentaliteit bij sommige bewoners. Dit is echter een algemeen probleem in de gemeente Amsterdam voor alle vormen van afval of het nu gaat om zwerfafval, GPE/T-afval, huisafval of grofvuil.
Het is ook de vraag of de hoge kosten van een dergelijke transitie wel zin heeft. Zijn er geen andere projecten die een véél hogere prioriteit hebben. De gemeente kan er ook voor kiezen om dit soort kosten (gedeeltelijk) te besparen en af te zien van de lastenverzwaring voor bewoners zoals op het gebied van gemeentelijke lasten, parkeerheffingen/boetes.
Deze week zijn de nieuwe containers aan onder andere de Valutaboulevard geplaatst. De Ruttegroep verzorgt de transitie. Met een strak logistiek schema worden elke dag één of meer units verwisseld. De afwerking van de afvalpunten liet op de Valutaboulevard nogal te wensen over.
Het resultaat Op drie plekken is gekeken naar het resultaat: 1. T.h.v. Valutaboulevard 34 2. T.h.v. Valutaboulevard 35 3. T.h.v. Valutaboulevard 1
(1) T.h.v. Valutaboulevard 34
Een ruim afvalpunt met 3 restcontainers, 2 containers voor oud papier en 1 voor de flessen. Er zijn vier verrijdbare (wees) GPE/T-rolcontainers bijgeplaatst. Er is geen container voor plastic afval.
Het afvalpunt staat op een ruim deels met paaltjes afgeschermd perceel. Dit is ten koste gegaan van het aantal parkeerplekken. Er is geen gebruik gemaakt van een containereiland. De containers zijn onderdeel van de straat. Er is gebruik gemaakt van de meest simpele stoeptegel van 30 cm bij 30 cm.
De GPE/T-rolcontainers zijn verwarrend. Ze worden vooral gebruikt voor klein restafval.
De ruimtes tussen het containereiland en het groenperkje nodigen uit om grof afval te deponeren wat niet in de container past. Dit is een slechte zaak. Dit heeft weer een aanzuigende werking hebben overig (grof) afval.
(2) T.h.v. Valutaboulevard 35
Een afvalpunt met 3 restcontainers en 1 containers voor oud papier. Er is geen container voor flessen of voor plastic afval. De containerplek is niet afgeschermd met paaltjes.
Er is geen gebruik gemaakt van een containereiland. De containers zijn onderdeel van de straat. Er is gebruik gemaakt van de meest simpele stoeptegel van 30 cm bij 30 cm. Rondom de containers en bij de loze ruimte zijn geen paaltjes geplaatst zoals t.h.v. Valutaboulevard 1 en Valutaboulevard 34.
Doordat er nu 3 restafval containers zijn is er veel tijd nodig om deze containers te legen. In die tijd wordt het overige verkeer geblokkeerd.
De ruimtes tussen het containereiland en het groenperkje nodigen uit om (grof) afval wat niet in de container past te deponeren. Dit is een slechte zaak. Sommige bewoners hebben de 'als-ik-er-maar-vanaf-ben' mentaliteit en zullen de ruimte gebruiken om grof afval te deponeren. Dit heeft weer een aanzuigende werking hebben op meer (grof) afval.
Tussen de containers en het perkje is er een soort mini parkeerplaats ontstaan, echter zonder rood parkeervak en zonder scheiding met het voetgangersgedeelte d.m.v. een halfronde trottoirband (een zogenaamde biggenrug). Aan de andere zijde staan geparkeerde auto's/bedijfswagens dicht op de containers, waardoor de containers bij harde wind niet kunnen worden geleegd en er een onveilige situatie kan ontstaan.
(3) T.h.v. Valutaboulevard 1
Een afvalpunt met 2 restcontainers en 1 container voor oud papier. Er is geen container voor flessen of plastic afval. De containerplek is afgeschermd met paaltjes.
Het afvalpunt staat op een ruim met paaltjes afgeschermd perceel. Dit is ten koste gegaan van het aantal parkeerplekken. Het is echter geen containereiland. Bij de containers is er daarom volop plek om (grof) afval bij te plaatsen. De containers zijn onderdeel van het trottoir. Er is gebruik gemaakt van de meest simpele stoeptegel van 30 cm bij 30 cm.
Vreemd genoeg is er kennelijk een soort parkeerplaats gecreëerd met een halfronde trottoirband/biggenrug, echter zonder rood parkeervak. Is het nu een parkeerplaats? Voor auto's of voor bedrijfswagens (er is geen rood parkeervlak)? Of is het toch gewoon een regulier trottoir? Geef duidelijkheid! Verwijder de biggendrug en zet aan de straatkant een Amsterdammertje of maak een duidelijk rood parkeervak.
--------------------------------------
Hopelijk blijven de bewoners zich er aan houden om het afval binnen de containers te deponeren en kunnen de containeradoptanten hun aandacht verplaatsen naar andere aandachtspunten in de buurt.
Het is natuurlijk één straat/voorbeeld. Mogelijk is er in de andere straten wel sprake van een flinke verbetering of zijn andere bewoners juist heel blij met de transitie.
Het zou mooi zijn als de gemeente alsnog de afvalpunten aan de Valutaboulevard laat aanpassen. Het lijkt misschien niet zo belangrijk. Voor een veilig en geordend woon- en leefmilieu in de straat/buurt wel heel wenselijk.
Bij de containers en op de lege plekken waar eerst containers stonden is de ondergrond vervangen door een heel simpele (goedkope) kleurloze ouderwetse stoeptegel van 30x30. Het zou mooi en meer passend zijn om in ieder geval de plekken die niet als afvalpunt worden gebruikt, passend te maken met reguliere zwarte keien om als straat/buurt één geheel te kunnen vormen. De uitstraling van de buurt is belangrijk.
Conclusie
- De transitie van de afvalcontainers heeft kennelijk als doel om te besparen op de kosten van onderhoud en het effcienter kunnen ophalen van afval
- Voor de bewoners lijkt het dat de nieuwe containers vrijwel geen toegevoegde waarde, maar juist meer problemen geven
- De plaatsing van de nieuwe afvalcontainers lijkt sterk op (gedeeltelijke) kapitaalvernietiging op kosten van de belastingbetaler
- De zoveelste miskleun van de gemeente???
Aanpassing beleid
- Pas het containerbeleid aan, met duidelijk afgescheiden containereilanden. Geef op deze eilanden geen ruimte om grof afval te deponeren
- Reserveer per afvalplek één container voor plastic afval (plastic is het meest aangeleverde restafval). Dit geeft duidelijkheid, met name ook voor migranten die gewend zijn om plastic van het overige afval gescheiden te houden.
- Zet, waar mogelijk, bij de korven voor tuinafval enkele (bij voorkeur groene) containers voor GPE/T-afval voor degenen die geen GPE/T container hebben of een container niet kunnen of willen gebruiken.
Klaas van Wieren
Containeradoptant Valutaboulevard