Binnen Nieuw-West wordt, een wijk zoals De Aker, getransformeerd van een woonwijk naar een exploitatiewijk!!! De gemeente heeft vrijwel ongelimiteerd, de ongecontroleerde woonruimte-exploitatie door beleggers gestimuleerd. De gemeente geeft aan dat er nog voldoende ruimte is voor verdere (vormen van) verkamering.
Nu wil de gemeente ook al op voorhand de parkeerruimte voor auto's in woonwijken gaan exploiteren.
Via (vormen van) verkamering van woonruimte eerst een parkeerprobleem creëren en vervolgens van de inwoners eisen om, voor de oplossing van door de gemeente zelf veroorzaakte 'parkeerprobleem', te laten betalen.
Er zijn reeds ruim 6.000 omzettingsvergunningen gerealiseerd. Er is volgens de gemeente nog ruimte voor 7.200 vergunningen. Met de toeneming van (vormen van) verkamering is er alle ruimte om de parkeertarieven verder te laten toenemen. Straks in Nieuw-West ook parkeren voor € 7,50 per uur?
De beslissingen die de gemeente neemt zijn in het nadeel van de inwoners, waarbij het de gemeente gaat om hoge, snelle structurele inkomsten via WOZ- en parkeerheffingen. De inwoners zijn er om financieel uit te melken!
Als zogenaamd democratisch bestuursorgaan beroept zij zich erop dat de bewoners de mogelijkheid hebben om bezwaren in te dienen (burgerparticipatie). In de praktijk slaat dit natuurlijk nergens op. De beslissing is allang genmomen. De oligarchen aan de Amstel gaan voor het grote, snelle geld. De Gemeenteraad is politiek nauw gelieerd aan het College en loopt mee aan de leiband van het College. De oppositie heeft niets in te brengen.
Het bezwaarloket is onderdeel van een 'fake-democratie'. De mogelijkheid van inspraak is alleen bedoeld om een al lang genomen beslissing 'democratisch' te legitimeren.
Door de (vormen van) verkamering is het aantal auto's en bedrijfswagens in woonwijken sterk toegenomen. Gemiddeld is er in het bestemmingsplan rekening gehouden met een norm van rond de 1,2 auto's per woning. Door het stimuleren van de (vormen van ) verkamering, is de wijk volgestroomd met arbeidsmigranten en expats. Het gevolg is een verdringing met een sterke toename van het aantal woonruimten/huishoudens. Een in 4 woonruimten gespitste woning voor bewoning door vier huishoudens heeft al snel een parkeerruimte nodig voor 4 auto's/bedrijfswagens.
Op zich zit er best wel rek in het aantal parkeerplaatsen (overdag zijn er in de regel meer dan voldoende parkeermogelijkheden), ware het niet dat er 's-nachts veel auto's/bedrijfswagens in woonwijken willen paren er vaak buiten de parkeervlakken wordt geparkeerd, met als resultaat gevaarlijke situaties. De gemeente handhaaft hier in het geheel niet op. Op loopafstand zijn er overigens vaak voldoende vrije parkeerplaatsen in de wijk. Voor de gemeente is veiligheid kennelijk geen prioriteit. De prioriteit is het verkrijgen van structureel hogere WOZ-inkomsten via (vormen van) verkameringen en het verkrijgen van parkeerinkomsten.
Hoe zou je het parkeren ook kunnen aanpakken?
- Uitgangspunt is een veilige, leefbare wijk waar parkeer- en verkeersoverlast wordt tegengegaan, maar waar ook de vrijheid is, om zich binnen een wijk te kunnen verplaatsen (liberaal uitgangspunt).
- De gemeente heeft een sociaal contract aangegaan met de huidige bewoners. Binnen woonwijken in Nieuw-West houdt dit in: Gratis parkeren voor bewoners en voor hun bezoek!!!
- Voor vreemdparkeerders dient het parkeren onaantrekkelijk te worden gemaakt.
- Het gratis parkeren is onderdeel van de woonpositie van Nieuw-West als grootste stadsdeel en staat los van het beleid van de centrale stad. De centrale stad heeft als stadsdeel een heel andere functie, met name gericht op entertainment voor haar bewoners en bezoekers.
Nieuw-West zou als woonwijk voor essentiële beroepen kunnen functioneren. Op Schiphol, in het onderwijs, de zorg, de publieke sector en winkels/horeca
Géén betaald parkeren voor de bewoners in de woonwijken van Nieuw-West!
- De woonwijken van Nieuw-West hebben een woonbestemming. Bewoners hebben gekozen om te gaan wonen in Nieuw-West om onder andere de mogelijkheid om daar vrij te kunnen parkeren en zich vrij te kunnen verplaatsen.
- De bewoners hebben opeens niet heel veel meer auto's aangeschaft waardoor een ander parkeerbeleid van de gemeente geen noodzaak is.
- Om vreemdparkeerders te ontmoedigen zou er voor de woonwijken in Nieuw-West een overall parkeertarief of een parkeertarief voor het parkeren tussen 22.00 PM en 07.00 AM kunnen worden ingesteld voor auto's die niet op naam staan van een buurtbewoner in bijvoorbeeld De Aker.
- De auto's van de bewoners en hun (inwonende) huisgenoten krijgen een parkeerontheffing.
- Voor (laat)bezoek geldt een (kortings)regeling of een vrijstelling (zoals bij zorg of bij onderhoud).
- Vreemdparkeerders betalen (via een ParkeerApp of via online) parkeerkosten.
- Er komen geen parkeerautomaten in de straat (kosten-/ruimtebesparing)
- Er komt een verbod op het parkeren van bedrijfswagens in woonwijken.
- Auto's die buiten de parkeervakken staan geparkeerd worden geverbaliseerd.
- Het parkeertarief ontmoedigd de overlast van hangjongeren
- Flinke uitbreiding 30 km-zones. Op daargaande wegen 50 km. Op snelwegen rond de stad 80 km.
- Drempels zijn een reactie op asociaal rijgedrag. De reguliere weggebruikers mogen hier echter niet de dupe van worden. En ook de bewoners niet met steeds remmende optrekkende motorvoertuigen. Drempels zoveel mogelijk weghalen en actief handhaven op asociaal rijgedrag. (zoals van sommige taxi's, koeriers en jongeren).
Bestemming parkeerinkomsten
- Betere stallingsmogelijkheden voor fietsers (overdekte stalling bij winkels, bij de tram en het plaatsen van fietsrekken in de woonwijken).
- Uitgangspunt is dat je sneller met een fiets op de plaats van bestemming bent dan met de auto (het Deense model).
- Het toch nog vele blik in de straat compenseren met groen/bloemen.
- Meer nadruk op verkeersveiligheid en het handhaven bij asociaal rij- en parkeergedrag
Als eigenaar/bewoners of huurders willen we, en daar hebben wij recht op, een toegankelijke woonwijk met de vrijheid om als bewoner in de daarvoor geplande en bestemde parkeervoorzieningen bij woningen te kunnen parkeren. De gemeente Amsterdam behandelt haar inwoners ongelijk, ten opzichte van woonwijken in andere gemeenten (parkeerongelijkheid).