Wekelijks 180 vuilniswagens vol Italiaans vuilnis naar Amsterdam |
Onderstaand een artikel in het AD. Vanaf eind mei gaat er elke week 1.800 ton Romeinse rommel met de trein naar Nederland. Internationaal krijgt Amsterdam het imago als afvoerputje. Heb je troep, in Amsterdam kun je het kwijt.
Wat is het belang van het verwerken van Italiaans vuilnis voor de bewoners van Amsterdam? Is het doel van de gemeente om het afvalwerkingsbedrijf AEB (100% eigendom gemeente Amsterdam) winstgevend te maken? Willen ze het AEB aantrekkelijk maken voor de verkoop aan een externe (buitenlandse) partij?
De Italianen, als 'Pinokkio', hebben de gemeente kennelijk weten te overtuigen dat als hun huisvuil in Amsterdam wordt verbrand dit voor de gemeente Amsterdam veel energie oplevert en dat de Italianen zelfs bereid zijn om voor de verwerking ook flink willen betalen. Een win-win situatie voor de Italianen en de gemeente als financieel betrokkenen. Als het om geld gaat, gaat de gemeente hier altijd graag in mee. Zij zijn tenslotte formeel eigenaar van het afval verwerkingsbedrijf AEB. De mogelijke gezondheid- en veiligheidsrisico's voor de bewoners is van ondergeschikt belang.
Ze (willen) niet stil staan bij de gassen die vrijkomen bij het verbranden van plastic, batterijen, loodhoudende materialen, grofvuil etc. Hierbij komen (giftige) verbrandingsgassen, dioxine en megatonnen CO₂ vrij, met als mogelijk gevolg (op langere termijn) gezondheidsproblemen voor de bewoners.
Ook wordt geen rekening gehouden met mogelijke calamiteiten die het afvalverwerkingsproces kunnen verstoren. Vervolgens ontstaat er een niet te verwerken Amsterdamse afvalberg en een niet te verwerken Romeinse afvalberg...
Heeft de gemeente Amsterdam een soort eigen Tata Steel binnen gehaald?
... is er sprake van (een schijn van) belangenverstrengeling en gaat het de gemeente alleen maar om te cashen? ...
De vraag is wie er verantwoordelijk zijn voor deze zeperd?
1. Heeft de afvalverwerker AEB (en de gemeente Amsterdam als 100% eigenaar van de AEB) garanties afgegeven dat de verwerking nu, en op de lange termijn, 100% risicovrij is voor de bewoners óf is er sprake van (een schijn van) belangenverstrengeling en gaat het de gemeente alleen maar om te cashen?
2. Heeft het bestuur van de gemeente Amsterdam, na uitvoerig onderzoek, concreet en unaniem goedkeuring gegeven om in Amsterdam wekelijks 180 vrachtwagens vol Romeins vuilnis te verwerken met alle risico's van dien?
3. Heeft de Gemeenteraad van Amsterdam (als '2e Kamer') hiermee ingestemd?
4. Heeft de StadsDeelCommissie (SDC) binnen het betrokken Stadsdeel Nieuw-West (als '1e Kamer') hiermee ingestemd?
Er is op dit moment geen duidelijkheid over de gezondheid- en veiligheidsrisico's op langere termijn. De aanvoer van Romeins huisvuil zou daarom onmiddellijk moeten worden gestopt om mogelijke schadelijke gevolgen (op termijn) te voorkomen.
Amsterdam, 23 mei 2023
Klaas van Wieren - Westersite
Zie ook:
* Artikel in het AD met de vele reacties
* Met verbranding huisvuil komen megatonnen CO2 in de lucht
* Informatie afvalverwerker AEB
* Explosies door lachgas bij AEB
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rome verdubbelt afvalberg die in Amsterdam wordt verbrand: wekelijks 180 vuilniswagens vol
De Italiaanse hoofdstad Rome verdubbelt de huisvuiltransporten richting de vuilverbranding van Amsterdam. Vanaf eind mei gaat er 1800 ton Romeinse rommel per week met de trein naar Nederland.
Angelo van Schaik 08-05-23, 14:53 Laatste update: 08-05-23, 17:13
- 185 REACTIES
Het afvalprobleem in de Italiaanse hoofdstad is zo groot dat een trein per week naar Amsterdam met negenhonderd ton huisvuil niet genoeg is om Rome uit de brand te helpen. De stad wil daarom het aantal treinen naar de Amsterdamse vuilverbranding verdubbelen.
Sinds begin april zou er elke week een trein vol met Romeins huisvuil naar Nederland moeten rijden, om hier verwerkt te worden. Hoewel de trein door werkzaamheden op het spoor nog niet rijdt, moeten dat vanaf eind mei twee treinen worden. 1800 ton Romeinse rommel per week naar Nederland om het Romeinse afvalprobleem wat te verlichten. Ter vergelijking: dat zijn elke week 180 volle vuilniswagens. De stad Rome betaalt het Amsterdamse afvalverwerkingsbedrijf Afval Energie Bedrijf (AEB) daar 200 euro per ton voor, zo’n anderhalf miljoen euro per maand.
Vuilnisbelt gesloten
Het afvalprobleem is de Italiaanse hoofdstad de laatste jaren boven het hoofd gegroeid. Tien jaar geleden sloot de gemeente Rome op last van de Europese Unie zijn megastortplaats Malagrotta; de vuilnisbelt was met 240 hectare de grootste van Europa, maar voldeed al jaren niet aan de milieuregels. Met de sluiting van Malagrotta begonnen de problemen, de stad kon nergens meer met het vuilnis heen.
Rome produceert zo’n 4600 ton afval per dag, dat zijn 460 vuilniswagens vol. Ongeveer de helft daarvan is niet recyclebaar, maar een plek om al dat vuilnis te verwerken is er niet. Kleine verwerkingsinstallaties kwamen niet van de grond, niemand wilde een stortplaats in de buurt en een verbrandingsoven stuitte op principiële bezwaren van burgemeester Virginia Raggi. De Vijfsterrenbeweging, waar Raggi een prominent lid van is, vreest de dioxine-uitstoot van niet goed gesorteerd vuilnis en zet in op recycling en kleine stortplaatsen. Zonder veel succes.
Niemand in Rome wilde een stortplaats in de buurt en een verbrandingsoven stuitte op principiële bezwaren van de burgemeester
Miljard euro
Het capaciteitsprobleem uitte zich de afgelopen jaren in steeds grotere stapels vuilnis in de Romeinse straten, reden voor burgemeester Raggi om te beginnen met het versturen van afval naar andere delen van Italië en naar het buitenland. Naar verluidt kostte dat de gemeente Rome meer dan een miljard euro.
De nieuwe burgemeester, Roberto Gualtieri, is vurig voorstander van een verbrandingsoven annex elektriciteitscentrale om het afvalprobleem van Rome definitief op te lossen. Na veel gesteggel over waar dat ding moet komen is er nu een plek aangewezen aan de zuidrand van de stad. De bedoeling is dat de nieuwe vuilverbranding in 2026 operatief zal zijn.
Tot die tijd gaan er dus twee treinen per week met Romeins huisvuil richting Amsterdam.