Snapt iedereen nog het hele gedoe met de Sloterweg ?
De Sloterweg is een dijkweg die zwaar wordt belast door het verkeer. Het is in veel gevallen de kortste route naar de snelweg of naar een woonwijk. Google Maps verwijst je steeds feilloos naar de Sloterweg als kortste route.
Nu was er, een jobhoppende tante, die een blauwe maandag in Amsterdam als passant heeft doorgebracht. Ze had een Orwelliaans visioen en wilde het probleem oplossen met allemaal camera's. Passanten hebben in het algemeen geen binding. Het gaat ze om in korte tijd veel geld te verdienen of om status te verkrijgen. Ze kiezen snel weer voor iets anders en laten voor de bewoners een puinhoop achter met een sterke inbreuk op het gangbare woon- en leefmilieu.
Door het afsluiten van de Sloterweg zullen auto's mogelijk uitwijken naar andere doorgaande wegen zoals de Laan van Vlaanderen (het waterbedeffect) in Nieuw-Sloten moest dit kennelijk worden voorkomen met camera's. Camera's maken echter inbreuk op de privacy om zich vrij te kunnen verplaatsen.
Het probleem was eenvoudig op te lossen met aan weerszijden van de Sloterdijk een knip of bussluis ter hoogte van de vlindermolen aan de Anderlechtlaan. Voor verkeer door een woonwijk zoals de Laan van Vlaanderen in Nieuw-Sloten zou een maximum snelheid van 30 km kunnen gaan gelden. Wegen kunnen worden aangepast om het gebruik als doorgaande route te ontmoedigen. Door de knip komt de Sloterweg niet meer als kortste route via Google Maps. De Sloterweg is niet meer als doorgaande route te gebruiken. Het probleem is opgelost.
Door de inzet van de SDC heeft de gemeente wat water bij de wijn willen doen. Voor de wegen in de woonwijken geldt het inrijverbod alleen tijdens de spitstijden. Dit is een belangrijke winst ten opzichte van het eerdere plan. De vraag is hoe Google Maps omgaat met een inrijverbod op filetijden. Google ziet een Laan van Vlaanderen als een reguliere weg waar tijdens filetijden weinig verkeer is en zullen automobilisten aanmoedigen om voor deze route te kiezen. Dat er op bepaalde tijden een inrijverbod is, wordt waarschijnlijk geen rekening mee gehouden. Door het ontheffingscircus voor het inrijverbod worden er allerlei geitenpaadjes gecreëerd om onder het inrijverbod uit te komen.
Toch houdt de gemeente vast aan een inrijverbod op spitstijden voor onder andere de Laan van Vlaanderen. Het gevolg: het fileverkeer verplaatst zich naar een andere straat. Naar de Plesmanlaan, naar de Pieter Calandlaan, naar De Alpen etc. Het probleem verplaatst zich alleen maar, met nog erger door de nodige omleidingen zal er extra verkeersdruk ontstaan, naar steeds een andere straat/straten. Dit wordt voor de bewoners één groot drama! Dit is een grote inbreuk op de leefbaarheid.
Het belangrijkste is dat er in het geheel geen visie zit achter het besluit. Hoe kun je het autoverkeer van woon-werkverkeer in/door Nieuw-West terugdringen? Niet met camera's of slagbomen! Hoe faciliteer je als gemeente de behoefte aan mobiliteit voor de bewoners om zich, met welk vervoermiddel dan ook, in alle vrijheid te kunnen verplaatsen.