Column: Klaas van Wieren - Westersite |
(aangepast op 18-01-2023)
De Gemeenteraad van Amsterdam heeft besloten om In Nieuw-West een nieuwe Meervaart in de Sloterplas te laten bouwen! Hoe is deze keuze tot stand gekomen? In hoeverre hebben de inwoners invloed gehad op dit keuzeproces? Waarom heeft de gemeente al op voorhand de grond onder de huidige Meervaart verkocht, terwijl er nog geen goedkeuring was van de Gemeenteraad voor de bouw van een nieuwe Meervaart in de Sloterplas?
Het begon met de wethouder(s)/B&W die met een investeerder overeen waren gekomen om de grond onder de Meervaart op voorhand te verkopen aan investeerder MRP Development . Zij betalen hiervoor, naar horen zeggen, een bedrag van rond de 80 tot 90 miljoen Euro. Op deze meest prominente plek in Osdorp willen de investeerders een hotel laten bouwen.
Ongetwijfeld heeft de ex Stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West (de heer Achmed Baâdoud) een belangrijke rol gespeeld bij de deal tussen de gemeente en MRP. De heer Baâdoud is als 'Strategic Management Advisor' in dienst bij MRP Development.
Over de hoogte van de koopsom of de voorwaarden in het contract werden door het Bestuur geen mededelingen gedaan. Het is een 1-op-1 deal tussen het Bestuur als stadsbestuur en MRP Development als investeerder. B&W dienen als bestuurders de formele goedkeuring te krijgen bij de democratisch gekozen Gemeenteraad.
De grond onder de huidige Meervaart moest kennelijk door het Bestuur worden vrijgemaakt om de deal rond te kunnen maken. B&W hadden dit kennelijk al op voorhand toegezegd. De Gemeenteraad moest daarna deze deal 'gedwongen' legitimeren en had het nakijken. 'De huid van de beer was al verkocht voor hij geschoten was' !!!
Het college van B&W heeft in Amsterdam het kenmerk van een oligarchie. De bewoners van stadsdeel zoals Nieuw-West worden gezien als tweederangs burgers. De burgers zijn er om te exploiteren. Om uit te melken. Om gouden eieren te leggen. Wie niet in het centrum woont, doet er minder (lees niet) toe. (zie Het Parool van 12-11-2022). Ruim tweederde van de kiesgerechtigde inwoners in Nieuw-West worden in de Gemeenteraad niet vertegenwoordigd. Heeft de Gemeenteraad nog wel het mandaat om dergelijke subjectieve en gedwongen keuzes vanuit een oligarchisch bestuur te maken? Zijn er argumenten gezocht om de verkoop van de grond mogelijk te maken? Met een 'schadeclaim op tafel' werd de Gemeenteraad 'gedwongen' akkoord te gaan om de Meervaart te laten verplaatsen naar het drijfzand van de Sloterplas, anders zou de gemeente een gigantische schadeclaim tegemoet kunnen zien van de investeerder.
De gemeenteraad had vanuit de inwoners, die zij als raad vertegenwoordigen, natuurlijk moeten eisen dat de huidige Meervaart pas wordt verkocht als de nieuwe Meervaart op termijn voor alle bevolkingsgroepen, jong/oud, arm/rijk, autochtoon/ allochtoon, naar volle tevredenheid funtioneert.
De Meervaart is zo'n beetje de enige populaire uitgaansmogelijkheid die er is in Nieuw-West. De plekken om uit te gaan zijn er vrijwel niet. Een kroeg om een pilsje te drinken zul je er vrijwel niet tegen komen. De zo'n beetje enige kroeg in Osdorp (vh de Fly-inn) is opgeofferd om lege winkelpanden en desolate, zogenaamd hippe, dure horecagelegenheden te realiseren. 'Je gooit je oude schoenen niet weg, voordat je nieuwe hebt' !!!
Welke haast was er om op termijn een nieuw hotel te moeten laten bouwen. Voor de toeristenbelasting? Voor de parkeerinkomsten? Voor het vullen van de MRP parkeergarage? Voor de bestuurders? Voor de winstgevendheid van de toekomstige hoteleigenaar? Zoals op vrijwel alle deelgebieden in Nieuw-West zie je vanuit de gemeente een beweging ontstaan om de inwoners niet meer serieus te nemen. Is dat de nieuwe bestuurscultuur?
Bij de totstandkoming en de verantwoording van de deal werd de StadsDeelCommissie (SDC) als lokale vertegenwoordigers van de rond de 160.000 inwoners van het grootste stadsdeel in Nieuw-West gepasseerd en genegeerd. Wellicht is het een idee om vanuit de SDC NIeuw-West een dwingend ongevraagd advies te geven aan de Gemeenteraad dat er alsnog een referendum onder de bewoners van Nieuw-West moet gaat plaatsvinden.
Op de impressie van MRP Development is het opvallend dat ook de publieke ruimte met het plein aan de achterzijde van de Meervaart, waar nu de uitgang van de bibliotheek, een kruidentuin en de picknickplek van de Westmarket zijn gevestigd, kennelijk aan het hotel worden toegevoegd. De kostbare grond wordt daarna kennelijk zoveel mogelijk verdicht en gesplitst om maximaal te kunnen exploiteren. Het lijkt erop dat het plein met de fietsvoorzieningen, de kruidentuin en de picknickbanken gaat verdwijnen. Hiervoor in de plaats komt het hotel als een groot imposant blok, met een groot dakterras met een prachtig uitzicht op de mooie Sloterplas.
De maquette van de nieuwe Meervaart ziet er uit als een blokkendoos (zie onderstaand plaatje). Concrete plannen voor de invulling zijn, voor zover bekend, nog niet met de bewoners gecommuniceerd. De kosten van het gebouw zijn begroot op rond de 100 miljoen Euro. Hoe de infrastructuur en de parkeervoorzieningen er uit gaan zien, is (nog) niet bekend.
Met de mogelijke realisatie van een hotel kunnen de opbrengsten voor de gemeente Amsterdam uit de verkoop van de grond, de (toeristen)belasting en gemeentelijke heffingen zoals voor parkeren flink toenemen.
De Sloterplas, waarin de nieuwe Meervaart gepland staat, heeft een 'natuurbestemming' en heeft voor de gemeente geen financiële waarde. De grond onder de huidige Meervaart heeft daarentegen een hoge financiële waarde. Gaat het bij de gemeente alleen nog maar om het financieel gewin, het tevreden houden van hettttt (politieke) establishment en het kunnen realiseren van de eigen megalomane hobby's?
De werkwijze voor de totstandkoming van de nieuwe Meervaart, had binnen de Stopera niets te maken met een democratisch besluitvormingsproces, maar het bij de Gemeenteraad en de bewoners, willens en wetens, willen doordrukken van een zienswijze/deal vanuit een conglomeraat van direct belanghebbenden. Deze manier van besturen heeft alle schijn van belangenverstrengeling.
Amsterdam, 23 november 2022
Klaas van Wieren - Westersite