Column | (bijgewerkt op 20-01-2022 om 09.30, 11.00 en 21.30) |
De gemeente Amsterdam wil een inrijverbod met kentekenregistratie instellen om te voorkomen dat bewoners uit onder andere de wijken De Aker, Osdorp en Badhoevedorp nog langer gebruik gaan maken van de Sloterweg en de Laan van Vlaanderen in Nieuw-Sloten.
Wat zijn de gevolgen als de plannen doorgaan.
1. Als niet-bewoner van Sloten/Nieuw-Sloten krijg je automatisch een verkeersboete van € 90,-- zodra je het inrijverbod voor de Sloterweg of de Laan van Vlaanderen negeert.
2. Flink omrijden via de Plesmanlaan en de Johan Huizingalaan. Het gevolg is een sterke toename van de verkeersintensiteit binnen het stadsdeel. Slecht voor het stadsdeel en slecht voor het milieu.
3. Omrijden via de brug en rotonde bij Lijnden. Dit is nu al een knelpunt. Met de komst van nieuwe distributiebedrijven zoals Brocacef en met de toename van het omrijden via de Pieter Calandlaan / De Alpen zal de verkeersintensiteit verder toenemen. Bij het gedeelte van Winkelcentrum De Dukaat en Tuincentrum Osdorp gebeuren nu al regelmatig ongelukken. Kortom slecht voor de wijk, slecht voor de verkeersveiligheid en slecht voor het milieu.
Voorkom een dergelijke situatie op de Sloterweg en op de Laan van Vlaanderen in Nieuw-Sloten en kies voor een meer vriendelijk, gericht en voor iedereen gelijk systeem om doorgaand verkeer tegen te gaan. Met kenteken-registratie als 'afscheidskadootje' van ex-wethouder Sharon Dijksma, krijg je de indruk dat de overheid van deze onverkwikkelijke situatie wil profiteren.
Mede door verdichting (via verkameringen en splitsingen van gezinswoningen) is de verkeerstintensiteit en de parkeerdruk enorm toegenomen. Door het beoogde inrijverbod kunnen de inwoners van Nieuw-Sloten 'profiteren' van een afname van de verkeerstintensiteit en de parkeerdruk. Door het waterbedeffect zal dit op de schouders van de andere wijken terechtkomen.
Een regen aan verkeersboetes
Onderstaand als voorbeeld de automatisch geregistreerde verkeersboetes, op basis van kentekenregistratie, door het CJIB wegens het overtreden van het snelheidscriterium op de A2 van Amsterdam naar Utrecht.
Zowel op de heenweg als op de terugweg wordt dezelfde overtreding via trajectcontrole vastgesteld. Kentekenregistratie houdt geen rekening met omstandigheden en het 2x bekeuren voor hetzelfde 'strafbare' feit op zowel de heenweg als op de terugweg.
Is dit ook de toekomst voor de bewoners van Nieuw-West? Vergis je je een keer of heb je haast en rij je toch via de Laan van Vlaanderen of de Sloterweg? Komt er bezoek die niet op de hoogte is van het verbod? Kun je de verkeersborden niet goed lezen of is de tekst niet duidelijk? Volg je een andere auto die toevallig wel geregistreerd staat in Nieuw-Sloten? Voor GPS-systemen is het een reguliere doorgaande weg; zij zien niet het verschil tussen iemand die wel of geen ontheffing heeft. Een verkeersboete van € 90,-- is het automatische gevolg voor degenen zonder ontheffing.
Kentekenregistratie, trajectcontrole en scanauto's zijn wel heel gemakkelijke manieren om overtredingen te verbaliseren en houden geen rekening met de omstandigheden.
De vrije onderlinge mobiliteit, en met name het bevorderen van veilige fietsmobiliteit, tussen en binnen de onderlinge wijken zou leidend moeten zijn. Wil je als overheid Nieuw-Sloten en de Sloterweg écht gedeeltelijk ommuren met kentekenregistratiebanpalen? Wordt Nieuw-Sloten een 'restricted area'? Wordt dit een opmaat voor andere wijken?
Het probleem voor de Sloterweg is toch het sluipverkeer naar en vanaf de snelweg. Met een (digitale) knip in de Sloterweg verdwijnt het automatische GPS-advies om via de Sloterweg te rijden als snelste mogelijkheid naar de snelweg. De meeste bewoners weten dat het veel handiger om langs de Laan van Vlaanderen te rijden. Het tijdsverschil is miniem. Toekomstig, via de S107 (Plesmanlaan / Johan Huizingalaan) en de Oude Haagseweg, is het een flink stuk omrijden.
Update 20-01-2022 - 21.30
------------------------------------
Het doel is om de verkeerstintensiteit op de Sloterweg terug te brengen van momeneel 15.000 auto’s per dag naar maximaal nog 6.000 auto's per dag.
Is het dan niet veel logischer om een knip aan te brengen in de Sloterweg ter hoogte van de Bed&Breakfast (het rode rondje op bovenstaand kaartje). Met uitzondering van het OV en de hulpdiensten (hiervoor komt een hydraulische pilaar zoals bij winkelstraten), moet er gekeerd worden en via dezelfde weg weer worden teruggereden. Doorgaand verkeer is dan niet meer mogelijk. Alle inwoners en bedrijven aan de Sloterweg blijven gewoon bereikbaar, maar alleen als bestemmingsverkeer. De optimale route via de Sloterweg naar/vanaf de snelweg verdwijnt uit de GPS-systemen. De verkeersintensiteit op de Sloterweg zal drastisch afnemen.
Als het gevolg is, dat de verkeersdruk op de Laan van Vlaanderen sterk toeneemt, kan bij het begin van de Laan van Vaanderen (ter hoogte van de Plesmanlaan) een soortgelijke knip worden gemaakt. Nieuw-Sloten als wijk blijft, weliswaar moet er door sommigen wat worden omgereden, bereikbaar voor bestemmingsverkeer en voor het winkelend publiek, maar de Laan dient dan niet langer als verlengde op-/afrit voor de snelweg.
Kentekenregistratie is in het geheel niet nodig en niet wenselijk. Big Brother komt wel heel dichtbij. Een mogelijk gevolg is een tweedeling tussen de bewoners van de verschillende wijken?
Zie ook: Het Parool