Column | (bijgewerkt op 20-01-2022 om 09.30, 11.00 en 21.30) |
De gemeente Amsterdam wil een inrijverbod met kentekenregistratie instellen om te voorkomen dat bewoners uit onder andere de wijken De Aker, Osdorp en Badhoevedorp nog langer gebruik gaan maken van de Sloterweg en de Laan van Vlaanderen in Nieuw-Sloten.
Wat zijn de gevolgen als de plannen doorgaan.
1. Als niet-bewoner van Sloten/Nieuw-Sloten krijg je automatisch een verkeersboete van € 90,-- bij het negeren van het inrijverbod voor de Sloterweg of de Laan van Vlaanderen en jouw kenteken viaj een camera wordt geregistreerd.
2. Flink omrijden via de Plesmanlaan en de Johan Huizingalaan. Het gevolg is een sterke toename van de verkeersintensiteit binnen het stadsdeel. Slecht voor het stadsdeel en slecht voor het milieu.
3. Omrijden via de brug en rotonde bij Lijnden. Dit is nu al een knelpunt. Met de komst van nieuwe distributiebedrijven zoals Brocacef en met de toename van het omrijden via de Pieter Calandlaan / De Alpen zal de verkeersintensiteit verder toenemen. Bij het gedeelte van Winkelcentrum De Dukaat en Tuincentrum Osdorp gebeuren nu al regelmatig ongelukken. Kortom slecht voor de wijk, slecht voor de verkeersveiligheid en slecht voor het milieu.
Voorkom een dergelijke situatie op de Sloterweg en op de Laan van Vlaanderen in Nieuw-Sloten en kies voor een meer vriendelijk, gericht en voor iedereen gelijk systeem om doorgaand verkeer tegen te gaan. Met kenteken-registratie als 'afscheidskadootje' van ex-wethouder Sharon Dijksma, krijg je de indruk dat de overheid van deze onverkwikkelijke situatie mogelijk wil meeprofiteren.
Mede door verdichting (via verkameringen en splitsingen van gezinswoningen) is de verkeersintensiteit en de parkeerdruk enorm toegenomen. Door het beoogde inrijverbod kunnen de inwoners van Nieuw-Sloten 'profiteren' van een afname van de verkeerstintensiteit en de parkeerdruk. Door het waterbedeffect zal dit op de schouders van de andere wijken terechtkomen.
Een regen aan verkeersboetes
Onderstaand als voorbeeld de automatisch geregistreerde verkeersboetes, op basis van kentekenregistratie door het CJIB, wegens het overtreden van het snelheidscriterium op de A2 van Amsterdam naar Utrecht.
Zowel op de heenweg als op de terugweg wordt dezelfde overtreding via trajectcontrole vastgesteld. Kentekenregistratie houdt geen rekening met omstandigheden en het 2x bekeuren voor hetzelfde 'strafbare' feit op zowel de heenweg als op de terugweg.
Is dit ook de toekomst voor de bewoners van Nieuw-West? Vergis je je een keer of heb je haast en rij je toch via de Slotweg of de Laan van Vlaanderen? Komt er bezoek die niet op de hoogte is van het verbod? Kun je de verkeersborden niet goed lezen of is de tekst niet duidelijk? Volg je automatisch een andere auto die toevallig wel geregistreerd staat in Nieuw-Sloten en een ontheffing heeft? Voor GPS-systemen is het een reguliere doorgaande weg; zij zien niet het verschil tussen iemand die wél of geen ontheffing heeft. Een verkeersboete van € 90,-- is het automatische gevolg voor degenen zonder ontheffing.
Kentekenregistratie, trajectcontrole en scanauto's zijn een wel heel gemakkelijke manieren om overtredingen te verbaliseren en in het geheel geen rekening te houden met de omstandigheden.
De vrije onderlinge mobiliteit, en met name het bevorderen van veilige fietsmobiliteit, tussen en binnen de onderlinge wijken zou leidend moeten zijn. Verkeer uit de wijk naar de snelweg wil je via de kortste weg de wijk laten uitstromen.
Wil je als overheid Nieuw-Sloten en de Sloterweg écht gedeeltelijk ommuren door kentekenregistratiebanpalen? Wordt de Sloterweg en Nieuw-Sloten een voor auto's 'restricted area'? Wordt dit een opmaat voor andere wijken?
Het probleem voor de Sloterweg is tóch het sluipverkeer naar en vanaf de snelweg. Met een (digitale) knip in de Sloterweg verdwijnt het automatische GPS-advies om via de Sloterweg te rijden als snelste mogelijkheid naar de snelweg. De meeste bewoners weten dat het veel beter is om via de Laan van Vlaanderen of via Lijnden te rijden. Het tijdsverschil is miniem. Toekomstig, via de S107 (Pieter Calandlaan / Plesmanlaan / Johan Huizingalaan), is het een flink stuk omrijden met als gevolg een veel hogere verkeersintensiteit en belasting voor het milieu.
Wat is het doel?
Het doel is om de verkeerstintensiteit op de Sloterweg terug te brengen van momenteel 15.000 auto’s per dag naar maximaal nog 6.000 auto's per dag.
Is het dan niet veel logischer om een knip aan te brengen in de Sloterweg ter hoogte van de Green Stay Bed&Breakfast (het rode rondje op bovenstaand kaartje). Met uitzondering van het OV en de hulpdiensten (hiervoor komt bijvoorbeeld een hydraulische pilaar zoals bij winkelstraten), moet er via een lus worden omgekeerd en via dezelfde weg weer worden teruggereden. Doorgaand verkeer is dan niet meer mogelijk. Alle inwoners en bedrijven aan de Sloterweg blijven gewoon bereikbaar, maar alleen als bestemmingsverkeer. De optimale route via de Sloterweg naar/vanaf de snelweg verdwijnt uit de GPS-systemen. De verkeersintensiteit op de Sloterweg zal drastisch afnemen.
De Laan van Vlaanderen
Als het gevolg is, dat de verkeersdruk op de Laan van Vlaanderen sterk toeneemt, is het een overweging om bij het begin van de Laan van Vaanderen (ter hoogte van de Plesmanlaan) een soortgelijke knip te maken. Of een 30km zone met drempels. De Laan van Vlaanderen wordt dan minder aantrekkelijk als verlengde op-/afrit voor de snelweg. Overigens worden veel (woon)straten mede als op-/afrit naar de snelweg gebruikt zoals de Pieter Calandlaan / De Alpen. De Baden Powellweg. De Plesmanlaan. De Johan Huizingalaan. De Louwesweg etc. Waarom een 'status aparte' voor de Laan van Vlaanderen? Bij het afsluiten van de Laan van Vlaanderen zal de verkeersintensiteit in de andere (woon)straten toenemen. Moeten deze straten zich dan ook gaan beroepen op het 'Laan van Vlaanderen-precedent'? Als je het voor de ene straat doet, moet je het ook voor soortgelijke straten doen.
Kentekenregistratie en het opleggen van verkeersboetes is in het geheel niet nodig en niet wenselijk. Het heeft de schijn van belangenverstrengeling. Big Brother komt wel heel dichtbij. Is door het waterbedeffect (verschuiven van het probleem) een tweedeling tussen de bewoners van de verschillende wijken dan het gevolg?
Zie ook: Het Parool