Het 'waterbed-college'
Het college heeft eerst van binnenuit de stad allerlei beperkingen opgelegd, zoals bij het parkeren. Door het 'waterbedeffect' geldt binnenkort, in vrijwel geheel Amsterdam, betaald parkeren.
Van buitenaf de stad worden nu binnen de stadsdelen beperkingen opgelegd om het autoverkeer in te dammen. De vrijheid om met je auto binnen een stadsdeel te kunnen verplaatsen wordt sterk beperkt. Gaat dit door het 'waterbedeffect' straks voor alle buurten gelden? Gaat het rijgedrag van de spitsrijders zich verplaatsen van de ene buurt naar de andere buurt?
Vrijheid is belangrijk. Ook in de auto wil je zelf kunnen bepalen waar en hoe je ergens naar toe wilt of waar de GPS jou helpt om de meest optimale route te kunnen rijden. Gelukkig houdt GPS kennelijk rekening met de inrijverboden die actief zijn (zie printscreen met de route vanaf Ecuplein naar Aquarius/Nieuwe Meer op 1 november om 09.00). Als autorijder word je omgeleid via de Johan Huizingalaan.
Na afloop van de spitstijd rond 11.30 (zie 2e printscreen) kun je wel via de kortste route naar de snelweg/de Nieuwe Meer met een tijd-/benzinewinst van 10 minuten (ruim 55%).
Door de afsluiting in de spits van diverse wegen in Nieuw-Sloten worden de automobilisten in hun vrijheid beperkt.Soms is er een goede reden voor zoals bij de Sloterweg (de dijkweg werd te zwaar belast). Voor de Laan van Vlaanderen (met op twee plaatsen afsluitingen) is er geen dringende reden om deze in de splits te moeten afsluiten. Een afsluiting zal het autoverkeer alleen maar verplaatsten, waardoor er extra druk ontstaan op andere wegen zoals de Plesmanlaan, Baden Powellweg, Louwesweg en Pieter Calandlaan/De Alpen.
Mogelijk zijn de afsluitingen in Nieuw-Sloten een pilot en volgen daarna de andere buurten. Als gevolg van het 'waterbedeffect' komt er dan steeds meer druk op andere buurten. En er is natuurlijk ook sprake van een precedentwerking. Waarom wel beperkingen voor het spitsverkeer in Nieuw-Sloten en niet in bijvoorbeeld De Aker?
De gemeente de weg kwijt!?
Ondanks alle opstoppingen bij de Pieter Calandlaan in De Aker en de Baden Powellweg zijn de winkels (???) aan de Valutaboulevard bereikbaar... HaHa, op de Valutaboulevard is geen enkele winkel te vinden.
Word er wel over nagedacht wat er op een bord komt te staan als er omleidingsborden worden gemaakt?
Waar wel en waar niet 30 km zone (vanaf 8 december)
Bij de Pieter Calandlaan ter hoogte van de Albert Heijn tot aan De Serre geldt vanaf 8 december een 30 km/u snelheidsbeperking. Vanaf Tuincentrrum Osdorp tot aan de Jumbo/Ecuplein geldt deze beperking niet, Dit is juist een gedeelte waar snel wordt gereden en waar veel ongelukken/aanrijdingen plaatsvinden.
Is het niet beter om van dit gedeelte tot aan de brug bij het Ecuplein ook een 30 km zone te maken?
En moet je, als gevolg van de precedentwerking in NIeuw-Sloten, bij het drukke kruispunt met het Shell-benzinestation De Alpen in de spits ook niet afsluiten voor niet-bewoners van De Aker als woonbuurt???