Onderstaand een bericht van een vergelijkbaar initiatief als 'Goed, Beter, West' in het Centrum. Het zou mooi zijn als alle stadsdelen gezamenlijk gaan optrekken om, als collectief, Amsterdam autoluw te maken.
Het bericht is geplaatst op de facebookpagina van 'Goed, Beter, West' en doorgestuurd naar Janita Kieft, Piet Boon en Simone Feiken.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het kader van de door de gemeente Amsterdam gevoerde 'Agenda Autoluw' zijn wij als bewoners collectief in overleg met het gemeentelijk programmateam Autoluw.
Ons collectief Amsterdammers voor Autoluw NU! (circa 40, voornamelijk, bewonersorganisaties, www.autoluw.nu ) schaart zich achter een goed deel van de ambities die het College B&W zich heeft voorgenomen. Wij denken echter dat diverse doelen eerder kunnen worden gerealiseerd met 3 generieke maatregelen:
- 30km limiet in de hele stad = veiliger verkeer, minder doorgaand verkeer, betere leefbaarheid, betere luchtkwaliteit met behoud van bereikbaarheid
- Intelligente toegang (Zone Beperkt Verkeer, ZBV): diverse zones waar alleen geregistreerde bewoners en professionals toegang met hun auto wordt verleend + de door hun aangemelde bezoekers (sociaal, leverancier, dienstverlener, taxi, zorgverlener e.d.)
- Meer en betere promotie van P+R aan de rand van de stad en in de regio: parkeren voor een laag tarief (momenteel 1 euro voor een hele dag) buiten de stad en verder met OV of elektrisch deelvervoer (tram, metro, bus, e fiets, e scooter, LEV's, taxi)
Recent hebben wij van het ambtelijk projectteam vernomen dat de invoering van 30km in de hele stad serieuze vormen gaat aannemen. Zie bijlage.De norm snelheid 30km zal op veel meer wegen dan nu het geval is worden ingevoerd. Uitzondering, dat betekent 50km of 70km, blijven bestaan voor een beperkt aantal wegen die 'niet dicht op woonhuizen staan' (Bijvoorbeeld Gooiseweg, Nieuwe Leeuwarderweg e.d.) of bestaande wegen met 2x2 rijbanen waar ook al afgescheiden fietspaden zijn (bijvoorbeeld Cornelis Lelylaan, Foppingadreef, Klaprozenweg e.d.).Het besluit '30 is de norm' zal binnenkort aan de gemeenteraad worden aangeboden en daarmee ook publiek kenbaar worden gemaakt.Dit besluit '30 is de norm' is ook een logisch vervolg op de in de 2de kamerbreed aangenomen motie '30 is de norm in de bebouwde omgeving'. Zoals in een democratie past, biedt de gemeente in het najaar 2021 een inspraak periode. Voorzien wordt dat een definitief besluit uiterlijk ultimo 2021 kan worden genomen.Voor de daadwerkelijke invoering plant de gemeente daarna nog circa een jaar voorbereiding.
Overleg AvA NU - 30 norm 18-05.pdf
Het collectief Amsterdammers voor Autoluw NU! is voorzichtig positief over deze ontwikkeling.In ons collectief zitten momenteel vooral vertegenwoordigingen uit de stadsdelen West, Centrum, Zuid en Oost.Wij zijn ook geïnteresseerd in de zienswijzen van bewoners(organisaties) in Nieuw West en zullen daar dan ook graag (beter) mee in contact komen.
Met vriendelijke groet,
Michel van Wijk
Bewoners Amsterdam Centrum'naar elke dag een beetje beter'