Door het invoeren van betaald parkeren in Nieuw-West staan de straten opeens vol met parkeerautomaten met een kleurrijke wikkel (parkeerlollies) van Grachtenpanden, een Tulpengracht, Johan Cruyff in een Ajax-shirt met daarop het legendarische nummer 14, noem maar op. Parkeerautomaten met affiches die betrekking hebben op Nieuw-West ontbreken helaas.
Moet dit degenen die voor het parkeren gaan betalen en dit negatief ervaren (Ik moet voor iets betalen en je krijgt er niets voor terug) een positief 'Amsterdams gevoel" geven, als een soort snoepje dat je krijgt nadat je bij een restaurant hebt afgerekend? Of is het bedoeld als een nieuw soort straatversiering? Of is het om vandalisme tegen te gaan? Is het gratis City Marketing voor het Centrum? En waarom geen City Marketing voor Nieuw-West zoals het afficheren van Molen van Sloten, De Meervaart en de Sloterplas? Heeft een professioneel team/bureau van gedrags- en parkeerpsychologen dit bedacht?
Gratis OV-kaart GVB?
In plaats van een parkeerlolly kun je ook voor de bewoners in Nieuw-West, met name voor degenen die (financiële) schade ondervinden van deze door de gemeente Amsterdam opgelegde maatregel compenseren. Geef dan als gemeente iets terug in de vorm van een concreet kado. Geef bijvoorbeeld de senioren van 67 jaar en ouder of misschien wel iedereen in Nieuw-West met een parkeervergunning een gratis persoonlijke OV-kaart voor het GVB, dan kunnen ze de auto thuis laten staan of verkopen. Dan heb je als bewoner in ieder geval het idee dat een deel van de opbrengst van de parkeergelden goed wordt besteed en dat hierdoor het autobezit en het gebruik van de auto zal afnemen.
En/of geef de senioren van 67 jaar en ouder, of misschien wel iedere inwoner in Nieuw-West, een Stadspas om gratis bepaalde culturele evenementen en musea te kunnen bezoeken. Met de BTW-verhoging naar 21%, bovenop de sterke toename van de parkeerkosten, wordt cultuur voor de bewoners anders vrijwel onbetaalbaar.
Betaald parkeren = verlagen parkeerdruk???
Het mooie verhaal wat de gemeente de bewoners wil doen geloven is, dat betaald parkeren het middel is om de parkeerdruk te verlagen. Uiteindelijk is het resultaat dat de bewoners veel geld kwijt zijn, terwijl ze juist in Nieuw-West kwamen wonen mede om het gratis te kunnen parkeren. De gemeente vult haar zakken en de parkeerdruk schuift steeds verder op (het waterbedeffect).
De gemeente heeft de hoge parkeerdruk in zelf veroorzaakt!
1. Door het waterbedeffect schuift de parkeerdruk steeds verder op.
2. Door het stimuleren van de verkamering en het splitsen van woonruimten is het aantal auto's/bedrijfswagens binnen de woonwijken in Nieuw-West exponentieel toegenomen.
3. De afgelopen jaren is er door de gemeente vrijwel niet gehandhaafd op 'foutparkeerders'. Auto's en bedrijfswagens worden her en der in de wijk op trottoirs geparkeerd, waardoor het geordend woon- en leefmilieu en de verkeersveiligheid in de wijk wordt verstoord. Handhaving hierop is voor de gemeente kennelijk te ingewikkeld en niet renderend (is hoog fruit / klein bier).
4. De hoge parkeerdruk in Nieuw-West is vooral 's-avonds/'s-nachts en in het weekend, als veel bewoners vrij zijn en thuis bijkomen van hun werk. Is het dan niet veel effectiever om betaald parkeren in te stellen voor het 's-avonds en 's-nachts parkeren (van bijvoorbeeld 19.00 tot 07.00) en de bewoners overdag de vrijheid te geven waar dan ook in NIeuw-West te parkeren om bijvoorbeeld boodschappen bij de lokale winkels te kunnen gaan doen? Op werkdagen is in de daluren de parkeerdruk overdag tussen 7.00 en 19.00 doorgaans juist rustig doordat veel bewoners naar hun werk zijn.
5. Is het niet raadzamer om de inwoners van Nieuw-West de mogelijkheid te geven om per huishouden één gratis parkeervergunning te geven en alleen degenen met 2 of meer auto's en de 'vreemdparkeerders' te laten betalen voor het parkeren? Dan behoud je de gezinsvrijheid van mobiliteit!
5. Er zijn in de wijk veel 'vreemdparkeerders'. Bedrijven uit de omgeving die hun medewerkers 's-nachts en in het weekend hun bedrijfsauto's in woonbuurten laten parkeren en de wijk gebruiken als bedrijfswagenparkeerterrein. Gaat dit met betaald parkeren wel veranderen?
6. Geeft betaald parkeren overdag überhaupt wel een verbetering van de verkeersveiligheid? Is het dan niet veel raadzamer om eerst, maar eens flink op te treden tegen verkeershufters.
''De parkeerwachter te voet verdwijnt uit het straatbeeld en maakt in steeds meer steden plaats voor de scanauto. Een rijdende boetemachine voor de automobilist en een ware goudmijn voor gemeentes'.
Een parkeerwachter spreekt een foutparkeerder aan op gedrag.
Een scanauto lijkt vooral een rijdende pinautomaat voor de gemeente.
(https://parkd.com/nl/blog/scanauto/)
Gemeente: 'laag liggend fruit' en 'groot bier'
De gemeente gaat kennelijk voor 'laag liggend fruit' en 'groot bier'. Ze hoeven zelf vrijwel niets te doen voor de handhaving en het geld stroomt met bakken binnen. Vrijwel alles is uitbesteed: ('laag liggend fruit')
* de scanauto's (van Cition?) scannen de auto's/nummerplaten intensief (al het laag liggend fruit wordt geknipt))
* de logistiek van de parkeervergunningen wordt verzorgd door een externe partij (Egis Parking Service?)
* het CJIB is het incassobureau van de gemeente en int de boetes. Het indienen van een bezwaar bij het CJIB heeft vrijwel geen enkele zin. Niet op tijd betaald, betekent een fikse verhoging van de boete. ('groot bier')
* het geld stroomt bij de gemeente binnen en ze hoeven er vrijwel niets voor te doen. Zij zijn financieel binnen. Kassa!!!!
De vrijheid van de inwoners in Nieuw-West wordt met de invoering van het betaald parkeren opnieuw flink ingeperkt, waarbij er door de gemeente mogelijk sprake is van belangenverstrengeling.