Op 30 december 2020 publiceerde de Westerpost op pagina 3 de verontwaardiging van de Vereniging De Oeverlanden Blijven (VDOB) over de ‘Aanvraag Omgevingsvergunning’ voor de sloop van de (historische) Brug 1863, op de hoek van de Anderlechtlaan / Oude Haagseweg. De VDOB pleitte voor het behouden van die brug. https://www.rodi.nl/reader/26369/#p=3
Op 13 januari 2021 stond op de voorpagina van de Westerpost een groot deel van het antwoord dat de Ambtelijk Opdrachtgever van de Westtangent als antwoord naar de VDOB schreef. https://www.rodi.nl/reader/29436/#p=1
Maar wat die Ambtelijk Opdrachtgever schreef, klopt op diverse punten niet met de werkelijkheid…!
Toch andere inzichten
Zo schrijft de Ambtelijk Opdrachtgever onder andere: “Tijdens de inspraakprocedure in 2015 was de uitwerking van de maaiveldoplossing bij de aanleg van de Westtangent identiek aan de huidige inzichten.”
Dat klopt aantoonbaar niet...
> Afbeelding 1: Dat is een pagina uit de ‘Inspraaknota Westtangent’ (25-11-2015). Daar staat juist dat - naast de aanleg van een vrije busbaan op de Anderlechtlaan - het kruispunt Anderlechtlaan / Oude Haagsweg niet of nauwelijks gewijzigd zou worden.
> Afbeelding 2: Maar in de Nota van Uitgangspunten (01-07-2016) staat al dat het ontwerp (zonder inspraak) gewijzigd was: “Voor de Westtangent was het inspraak ontwerp met busstrook richting het noorden voldoende. Voor bussen van Schiphol richting A10-zuid betekende het ontwerp een verslechtering. Het ontwerp uit de inspraak wordt daarom aangepast tot een T-splitsing.”
En in de praktijk blijkt dat het gehele kruispunt op de schop gaat. Zie: https://www.amsterdam.nl/projecten/werkzaamheden/bus69westtangent/kruising-oudehaagseweg-anderlechtlaan/
En bedankt… Maar op die projectpagina staat nog steeds geen woord over het slopen van Brug 1963.
Sloop van Brug 1863
Ook over de sloop van Brug 1863 sprak de Ambtelijk Opdrachtgever in de krant niet de waarheid. Er staat
> Afbeelding 3: “Voor de sloop van de brug is geen vergunning nodig. Wel heeft project Westtangent geheel volgens de regels bij het stadsdeelbestuur de sloop van Brug 1863 gemeld. […] Hetzelfde gebeurde met onze melding van 28 oktober. Uiteindelijk is de melding van 3 november geregistreerd.”
> Afbeelding 4: Dat is opvallend, want op 4 november 2020 publiceerde de gemeente Amsterdam geen ‘melding’ maar toch echt een ‘Aanvraag-omgevingsvergunning’ voor het slopen van de brug.
Het zou kunnen, dat bij de beoordeling van de ‘Aanvraag’ gebleken is, dat er geen vergunning nodig was. Maar dát had de Ambtelijk Opdrachtgever dan ook kunnen zeggen.
Conclusie
Wie niet beter weet (wie de geschiedenis niet kent), zou zomaar geloven dat wat de gemeente geschreven heeft, juist is. Maar helaas…!