Uber heeft voor degenen die gebruik willen maken van een taxi belangrijke voordelen. Op de App zie je als klant precies waar je aan toe bent en de tarieven zijn in het algemeen de helft van hetgeen je bij een reguliere taxibedrijf betaalt. Uber speelt daardoor een belangrijke rol bij het openbreken van de voorheen zeer dure taximarkt.
Het gebruik van een (goedkope) taxi mag echter nooit ten koste gaan van de veiligheid van met name kwetsbare fietsers en voetgangers.
Het businessmodel van Uber bestaat uit een hoge afdracht van de taxirijders aan Uber. Voor Uber is deze 25% commissie de basis van het businessmodel. Van elke 100 Euro gaat er 25 Euro naar Uber. Voor Uber is dit een lucratief passief verkregen kapitaal waar ze eigenlijk heel weinig voor hoeven te doen. De App maakt het contact tussen de vragers en aanbieders
Uber is er vooral in het belang van Uber zelf (moneymaker), de klant (goedkope no-nonsense taxivervoer) en de taxirijders (inkomstenbron). Degenen die geen gebruik maken van Uber zijn de sjaak en moeten (extra) opletten en zich beschermen tegen de vaak onverantwoord sjezende taxirijders.
Amsterdam is een speciale stad. Amsterdam is een stad van en voor voetgangers en fietsers. Zij hebben wat dat betreft ook de oudste rechten. Gezien de samenstelling van de gemeenteraad en de discussie over het klimaat, verdient deze groep ook een extra stimulans en de ultieme bescherming van de overheid.
Uber heeft naar aanleiding van de vele ongelukken waarbij Ubertaxi's betrokken zijn, de eerste stap genomen om de leeftijd voor de rijders te verhogen van 18 naar 21 jaar. Dit gaat echter lang niet ver genoeg.
Slaaf van je eigen taxi/app
In de eerste plaats deugt het systeem zoals Uber dat hanteert niet voor een stad zoals Amsterdam met veel fietsers en voetgangers. De taxichauffeurs zijn slaaf van hun eigen auto/app. Dus stap af van de beloning per rit en geef de taxirijders een vast basisloon. Met de huidige beloning per rit worden de chauffeurs min of meer gedwongen om maar zoveel mogelijk ritten te maken of, om als tweede baan als Uber-chauffeur aan de slag te gaan, om uit de kosten te komen voor het betalen van de lease-auto, de taxi-vergunning, het afbetalen van schulden en de kosten voor levensonderhoud. Ze gaan 24/7, via de App, als een haai achter de klanten aan om zoveel mogelijk ritten te kunnen scoren.
Te jonge taxibestuurders of bestuurders met nog weinig rijervaring in Amsterdam zouden tegen zichzelf beschermd moeten worden met een verbod om nog 's-nacht als taxirijder te mogen werken.
Mogelijkheden om de veiligheid te vergroten
1. Geef taxirijders een vast basisloon per gewerkt uur. Hanteer naast het basisloon een bonus/malus systeem.
2. Met maximaal een rijtijd van 8 uur per 24 uur in plaats van de 12 uur per 24 uur zoals die nu geldt.
3. Eis minimaal 3 jaar rijervaring en laat jonge taxirijders 's-nachts niet rijden
3. Kom met een puntensysteem voor taxirijders die (te vaak) de fout ingaan. Dit geldt voor zaken zoals te hard of roekeloos rijden, asociaal (rij)gedrag, het niet houden aan de rijtijden en het rijden onder invloed van drank, drugs of medicijnen.
4. Kom met een beloningssysteem voor taxirijders die zich als waardig ambassadeur op de weg gedragen met correct rijgedrag, schadevrij rijden en met uitstekende klantreviews. Geef ze een waardering als 'SuperDriver' en geeft dit aan in de communicatie naar de klant. Geef de klant de mogelijkheid om alleen gebruik te kunnen maken van SuperDrivers. Beloon deze groep met een flinke bonus/fooi als aanvulling op het vaste basisloon.
Zie ook: https://westersite.nl/nieuws/zesde-ongeval-met-taxi-in-een-maand-tijd.html
En zie ook: Overleven als Uberchauffeur