De plannen voor de Meet Inn zijn ingrijpend gewijzigd. Het consortium van ondernemers en de gemeente hebben op zich goed naar de bewoners geluisterd en de plannen op essentiële punten aangepast. Toch zijn de omwonenden niet echt gerust gesteld op wat er straks gaat komen.
Tijdens de Raadsvergadering op 30 november j.l. bleek dat er belangrijke principiële bezwaren zijn. Vrijwel iedereen is nogal verbaasd dat een bestemmingsplan kennelijk zomaar opzij kan worden gezet en dat dit een precedentwerking kan hebben voor toekomstige bestemmingsplannen. Dit ondermijnt het vertrouwen in de gemeente en bevordert ongewenste ontwikkelingen. Als bewoner heb je dan te maken met een gemeente die, als het eigen belang in het geding is, het kennelijk niet zo nauw meer neemt met de regels.
Het belang van de gemeente
Wat is het belang van de gemeente? De verkoop van een stuk grond van 31.025 m2, met als bestemming bedrijfsruimte, levert de gemeente, bij de gemiddelde erfgrondprijs voor het terrein van € 275,-- per m2 (zie bijlage 4 - Grondprijsbeleid: pagina 31), een bedrag op van rond de 8,5 miljoen Euro. De ondernemers hebben aangegeven dat de Meet Inn rond de 400 banen gaat opleveren (in totaal 180 FTE's).
Vrijheid is één van de belangrijkste waarden. Een ondernemer heeft de vrijheid om te ondernemen voor zover dat echter niet ten koste gaat van de vrijheid van anderen. De gemeente wil het geld en de banen dat is duidelijk. De omwonenden willen volgens afspraak en gewoonterecht in alle rust kunnen wonen in een veilige omgeving. De gemeente wil nu éénzijdig afwijken van de afspraken met betrekking tot het bestemmingsplan.
'Win-Win-Loose' of Win-Win-Win'
Om tegemoet te komen aan de wensen van de bewoners zou de gemeente zich veel meer proactief kunnen opstellen. Als de bewoners bang zijn voor verkeers-/geluidsoverlast en criminaliteit, doe er als gemeente dan ook alles aan om dit te voorkomen. Geef de bewoners harde garanties en zorg ervoor dat zij ook 'winnen' met de komst van de Meet Inn. De gemeente hanteert echter in de regel symptoombestrijding. Ze komen pas in actie als er klachten zijn en gaan vervolgens meewerken om de klachten te bestrijden, zonder de oorzaak van de klachten weg te nemen.
In De Aker is er bijvoorbeeld sprake van relatief veel inbraken en criminaliteit. Wat doet de gemeente: tijdschakelaars, fake-tv's, sleutelhangers met een lampje, tips over inbraakpreventie, thuisbezoek van preventieadviseurs etc. Allemaal heel goed bedoeld maar het is enkel symptoombestrijding. De echte oorzaak wordt niet weggenomen, dan wel effectief bestreden.
Gaat straks hetzelfde gelden voor de Meet Inn en met, na sluitingstijd, nog meer afhalers bij de 24/7 geopende McDonalds? Wat gaat de gemeente straks doen bij klachten: oordopjes uitdelen, papierprikkers verstrekken, gastheren/-dames inzetten, thuisbezoek van isolatie-adviseurs etc.?
De ondernemers van de Meet Inn zijn verantwoordelijk voor het gedrag van de gasten tot aan de uitgang. Zij zijn van goede wil en hebben toegezegd parkeerwachten te gaan inhuren om het verkeer op de parkeerplaats van de Meet Inn in goede banen te leiden en om eventuele overlast tegen te gaan. Dit is echter alleen binnen het afgesloten terrein van de Meet Inn.
Eenmaal na de slagboom is er vanuit de Meet Inn geen controle meer. Geen camera's en geen parkeerwachten. Hier start de verantwoordelijkheid van de gemeente om de mogelijke verkeers-/ geluidsoverlast en criminaliteit tegen te gaan en om de leefbaarheid in de buurt te waarborgen.
Wat kan de gemeente zoal doen?
Verkeersoverlast
Als gekeken wordt naar het autoverkeer, dan zijn er na sluitingstijd van de Meet Inn, drie verkeersstromen. Alle verkeer vanuit het Business Park dient via de Etnastraat het kruispunt met de verkeerslichten (S106) te passeren:
* Afslag rechts Ookmeerweg S106 richting Lijnden-Haarlemmermeer-A9
* Afslag links Ookmeerweg S106 richting Akerpoort-Osdorp
* Rechtdoor via De Alpen S107 richting De Aker-Pieter Calandlaan
Door de te verwachten files op de S106 zullen de automobilisten naar verwachting steeds vaker rechtdoor de S107 nemen (dit is een gegeven wat nu ook al plaatsvindt). Een overweging is om het 1e gedeelte van De Alpen tussen het kruispunt en La Meye / Matterhorn 's-nachts tussen 0.00 en 02.00 (doordeweeks) en tussen 02.00 en 04.00 (in het weekend) alleen toegankelijk te maken voor bewoners van De Aker.
De Aker wordt nu al vaak gebruikt als sluiproute om de files op de S106 te vermijden en als pleisterperk om het fastfood van de 24/7 geopende McDonalds te nuttigen en om te blijven hangen voor van alles en nog wat.
Het 's-nachts tijdelijk afsluiten van de afrit S107 lost de verkeersproblematiek niet op. De files zullen dan op de S106 alleen maar toenemen. Om de verkeersdruk op te lossen zijn andere maatregelen nodig om de capaciteit op de nu 1-baans S106 (Ookmeerweg) naar de oprit van de (binnenkort) vernieuwde A9 richting Haarlem/Amsterdam te vergroten.
De infrastructuur is niet ingericht op een groot verkeersaanbod. Na het verlaten van de Meet Inn zijn er slechts drie uitrijstroken. Daarnaast heb je de fietsers en voetgangers die ook van het kruispunt gebruik moeten maken en de doorstroming van de auto's vertragen. Dit kan leiden tot levensgevaarlijke situaties.
Fietsers, voetgangers en gebruikers OV
Zoals gebruikelijk wordt er in de plannen geen enkele rekening gehouden met fietsers, voetgangers en de gebruikers van het OV. Er staat bij de Meet Inn een fietsenstalling gepland en dat is het. Over de veiligheid van fietsers, voetgangers en de gebruikers van het OV wordt door de gemeente in het geheel niet gesproken. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat fietsers en voetgangers niet het drukke kruispunt van de S106 moeten hoeven over te steken. Dit ontlast ook het kruispunt.
* Fietsers/voetgangers - De Meet Inn heeft een fietsenstalling gepland voor in totaal 200 fietsen. Prima! Er zijn echter geen separate fiets-/wandelpaden gepland! Je wilt de fietsers en voetgangers toch niet mengen met het autoverkeer! Er is een separaat fiets-/wandelpad nodig. Het beste zou een fiets-/wandelbruggetje zijn ter hoogte van de BP Wasstraat met vervolgens een fiets-/ voetgangerstunnel onder de S106.
Ook zou er eindelijk eens een fietsbrug moeten komen over de Ringvaart tussen De Aker en Badhoevedorp-Schiphol. Bijvoorbeeld ter hoogte van De Akermolen of ter hoogte van de Zuiderakerweg.
* Gebruikers OV - Overdag is tot ca. 00.30 tram 1 beschikbaar. 's-Nachts moet er gebruik worden gemaakt van Nachtbus 753. Een overweging is om in ieder geval rond slutingstijd van de Meet Inn de nachtbus door te laten rijden met de Meet Inn als beginpunt.
Conclusie
Het inpassen van de Meet Inn binnen het Osdorp Business Plan is niet aan te raden. In een eerder stadium heeft de gemeente Amsterdam het gebied aangewezen en ingericht als Bedrijventerrein en er is nu geen dringende reden om van deze beslissing af te wijken.
De Aker kan als woonwijk de toename van de verkeersdruk en overlast niet aan. Deze toename van de verkeersdruk zal leiden tot een toename van de verkeers- en geluidsoverlast voor de buurt. De gemeente heeft geen oplossing hoe ze met deze klachten zal omgaan.
Met de komst van de Meet Inn trekt de gemeente een belangrijke wissel op de toekomst. Ingeval van problemen op het gebied van verkeers- en geluidsoverlast mogen toekomstige bestuurders dit gaan oplossen.
Met slechts één kruispunt als uitrijmogelijkheid voor alle bezoekers en met in de nabijheid een benzinepomp met LPG is één uitvalsweg (de Etnastraat) een groot risico bij eventuele calamiteiten.
Met fietsers, voetgangers en OV-gebruikers is bij de plannen in het geheel geen rekening gehouden.
'Osdorp is geen Orlando'. Wil je als gemeente een horeca-/entertainmentgebied, doe dit dan vanuit een visie en niet vanuit de waan van de dag. Wijs een terrein aan, niet bij een woonbuurt, dat geschikt is voor horeca/entertainment en richt dit terrein dan ook als zodanig in en zorg voor een adequate infrastructuur. Met daarbij een meer parkachtige, ruimtelijke omgeving en een diversiteit van entertainment, sport, cafés, terrasjes etc. Ga uit van het creëren van iets moois, schep hiervoor de voorwaarden en voorkom dat er een inbreuk wordt gemaakt op de vrijheid en het woongenot van de omwonenden!
Zie ook: (1) Opinie: De (on)wenselijkheid van de Meet Inn (1)
(2) Bewonersbijeenkomst Meet Inn
(3) De Meet Inn initiatiefnemers
(4) Grondprijzen Gemeente Amsterdam
Ik snap deels de bezwaren, maar ik denk dat hier best iets kan komen waar ook de buurt plezier van heeft. Wat mij stoorde is dat de insprekers steeds zogenaamd namens de buurt spraken, maar dat het volgens mij alleen bewoners van de Schotse Hooglanden betrof. Ook de vergelijking met de Efteling vond ik nergens op slaan. Een pretpark met unieke kenmerken waar mensen de hele dag (en nacht) verblijven vs een gelegenheid waar men maximaal een paar uur verblijft, verspreid over de dag. En de weg richting de A9 staat inderdaad twee keer per dag vast, maar niet urenlang en niet de hele dag door. Ik vraag me af of dat zo blijft als de nieuwe oprit gereed is. Ook denk ik niet dat mijn huis minder waard wordt met de komst van de Meet Inn. Het is duidelijk dat de insprekers zich niet tot de doelgroep van de Meet Inn rekenen. Het klinkt alsof ze verwachten dat er alleen maar tuig op af komt. Herrie- en rotzooimakers. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd wat voor overlast restaurant 'Vandaag' oplevert. Ik ben er nooit geweest maar volgens mij werkt dit volgens hetzelfde principe. Overigens moet ook hier extra betaald worden voor alcohol, dus mensen kunnen zich niet onbeperkt vol laten lopen. Ik zie ook niet waarom mensen nog naar de Mac zouden gaan en daar rotzooi zouden maken als ze net onbeperkt hbben kunnen eten of naar een dinnershow zijn geweest. Dat kan ik me wel voorstellen bij de feesten die er gegeven mogen worden. Daar zou misschien geen vergunning voor verleend moeten worden. Kortom, deze buurtbewoner sluit zich niet zondermeer bij de Schotse Hooglanders aan.