Menu

Uitgelicht:

Het Übereffect

Klaas van Wieren
6 februari 2019

Bij Über zie je hetzelfde als bij het frequent vliegen, regelmatig snacken bij McDonalds of het veelvuldig gebruik van plastic. Voor de consumenten is het goedkoop en ze willen er graag gebruik van kunnen blijven maken. Ze willen liever niets horen over de risico's die het gebruik met zich meebrengt. Het is in het geval aan Über als bedrijf en de overheid om hier verantwoordelijk mee om te gaan en de risico's zo klein mogelijk te maken. 

Über zelf biedt geen taxivervoer aan. Ze zijn enkel een soort mobiliteitsmakelaar. De taxi-chauffeurs doen het werk. Dit is vaak tekenend voor Amerikaanse bedrijven zoals ook Google en Facebook. Ze produceren niets. De gebruikers leveren de content. De internetbedrijven faciliteren de toegang en genereren enorme inkomsten via de verkoop van gebruikersdata.

De laatste tijd waren er in de regio Amsterdam veel ongelukken waarbij Über taxi's zijn betrokken. Onlangs op 13 januari 2019 was een ongelijk met dodelijke afloop voor een 24-jarige fietsster in de Heemstedestraat in Nieuw-West.

Ondanks de vele ongelukken wil niemand van de betrokken bewoners in Nieuw-West een verbod op Über. Een Über is nou eenmaal superhandig, een stuk beter en een stuk goedkoper in vergelijking me de reguliere taxi's.

Wat willen de betrokken?

1. Ü ber heeft toegezegd de minimim leeftijd van een chauffeur te willen verhogen van 18 naar 21 jaar

2. De wethouder van Amsterdam, Sharon Dijksma, wil dat Über verder gaat en dat het verdienmodel van Über wordt aangepast

Uber stimuleert het rijden van veel ritten

3. De betrokken bewoners van Amsterdam Nieuw-West laten via een poll weten dat ze graag gebruik maken van Über. Ze voelen zich vaak meer op een gemak in een Über dan bij een reguliere, dure taxi. De betrokken bewoners willen wel veel strengere voorwaarden. Een ander verdienmodel, het maximaliseren van de rijtijden en een bonus/malus systeem om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de chauffeurs te waarborgen.

De uitkomsten:

De Aker:

* Laten zoals het nu is met strenge aanpassing voorwaarden (+ maximalisering rijtijden, bonus/malus)

16 stemmen

* Ik maak nooit gebruik van Über

6 stemmen

* Laten zoals het nu is met lichte aanpassing voorwaarden (minimum leeftijd van 18 naar 21 jaar)

3 stemmen

Reacties:

Willemijn Harmsen TCA bv heeft veel meer ervaring, vergunningen, kwaliteit, redelijke vergoeding etc. dan ..Maar misschien heeft de Overheid belangen bij U..? Jammer is dit.

Valerie van de Flier Bij TCA en Schipholtaxi heb ik ook wel creeps gehad, dus die zijn niet perse beter, maar het totale gebrek aan regulering bij Uber staat me tegen.

Bram de Vries Wat 'mag' een taxichauffeur verdienen per uur? Met 2 ritjes per uur van/naar Schiphol is de omzet weliswaar €80, maar na aftrek kosten (autoafschrijving en -onderhoud, diesel, vergunning) denk ik dat er niet veel meer dan €20 à €30 voor de chauffeur ovMeer bekijken

Joke Kegel Über taxis zijn zogenaamd goedkoop, maar daardoor hebben ze veel werk nodig en worden dus teveel tijdens hun rit afgeleid door nieuwe berichten en kijken daardoor niet goed meer uit hun doppen. :-( Zelfs met de dood tot gevolg van passanten. Wat een gr Meer bekijken

Chell Dis Als vrouw ga ik liever met een uber, zeker savonds. Ik heb meerdere malen met tca chauffeurs rare dingen meegemaakt. Met een uber weet uber waar ik ben en kan zo uitgevonden worden wie de chauffeur was. Een Uber chauffeur bedenkt zich wel 2 X voordat iMeer bekijken

Wanda van der Linden Dank je Chell Dis, dit is toch wel een nieuwe benadering voor mij.

Nieuw-Sloten

* Ik maak nooit gebruik van Ü ber

7 stemmen

* Laten zoals het nu is met lichte aanpassing voorwaarden (minimum leeftijd van 18 naar 21 jaar)

3 stemmen

* Eerst iets aan de PR doen....

2 stemmen


Zie: https://westersite.nl/nieuws/zesde-ongeval-met-taxi-in-een-maand-tijd.html

En ook: https://westersite.nl/nieuws/uber-moet-op-de-schop.html

En ook: Overleven als Uberchauffeur (artikel in De Volkskrant)


Naschrift:

De poll was bedoeld om, als test, de meningen van de betrokken inwoners in Nieuw-West te peilen en dit transparant te maken met de beoogde maatregelen van in dit geval de verantwoordelijken bij  Über en de politiek.

De uitkomst is dat Über bereid is om de minimum leeftijd te verhogen van 18 jaar naar 21 jaar. Dit heeft vrijwel geen gevolgen voor hun verdienmodel en de wijze waarop zij hun diensten aanbieden. 

De gemeente bij monde van wethouder Sharon Dijksma wil een aanpassing van het verdienmodel.

De betrokken bewoners in Nieuw-West willen dat er meer stringente voorwaarden worden gesteld aan Über. Naast een aanpassing van het verdienmodel ook een bonus/malus systeem.

Het is de bedoeling om de betrokken bewoners van Nieuw-West vaker te vragen hun mening te geven over hetgeen wat er speelt in Nieuw-West. Ze kunnen dan reageren via een buurtpagina op Facebook of op de Westersite. De bewoners van Nieuw-West, die betrokken zijn bij de buurt waarin ze wonen, kunnen meedoen en zich als lid opgeven voor de Westersite. Klik op de volgende link: https://westersite.nl/inschrijven



Reacties

Bekijk al het nieuws uit je buurt »