BETAALD PARKEREN IN NIEUW-WEST IN 2024
Het komt eraan, de plannen worden nu bekend gemaakt. Zie https://www.amsterdam.nl/.../uitbreiding-betaald-parkeren/
Hele stadsdeel (behalve Sloten) betaald parkeren ma-za, en sportvelden ma-vr. Kosten 1,60 euro per uur. Vergunning eerste auto 35,45 euro per half jaar, tweede auto 88,63 euro per half jaar.
Inspraak (schriftelijk) start 20 november.Daarnaast kunt u altijd inspreken bij stadsdeelcommissie (vergadert elke twee weken) en bij gemeenteraadcommissie MOW (vergadert elke drie weken.
Aanmelden voor inspreken stadsdeelcommissie kan via
Aanmelden voor inspreken raadscommissie MOW kan via https://formulier.amsterdam.nl/.../aanmelden.../Toelichting/
Op https://amsterdam.raadsinformatie.nl/uitgebreide_kalender kan je zien wanneer de commissie MOW vergadert.
Op 22 november, 6 december en 13 december vergadert de stadsdeelcommissie.Tijdslijnen besluitvorming Nieuw-West:
Raadscommissie MOW: 15 juni 2023
Gemeenteraad: 29 juni 2024
Bron: https://www.facebook.com/search/top/?q=goed%20beter%20west
Reacties via Facebook
Rick Veltman Geparkeerde auto's nemen een behoorlijk deel van de publieke ruimte in. Het is op zich geen gekke gedachte om daar een zekere prijs voor te berekenen. Het zou mooi zijn als de opbrengsten hiervan dan ook terugkomen in de omgeving. Wellicht lagere OV-tarieven of veiligheidsinvesteringen etc.
Gert GillissenRick Veltman precies dat, maar dat zal wel niet gebeuren.
Rick VeltmanGert Gillissen ik denk dat je gelijk hebt. Zou de politiek echt meer mee moeten doen. Geld in een gezamenlijke pot doen stimuleert veel meer dan dat het gaten vullen wordt.
Ronald DinkgreveGert Gillissen nee, zeker niet. Er moet een Meervaart gebouwd worden.
Robert LabrijnRick Veltman ik betaal keurig mijn wegenbelasting. Ik vind dat ik daarom parkeren mag op de weg zonder extra geplukt te worden.7
Piet BoonAuteurRobert Labrijn huh: soort “ik betaal erfpacht dus moet huis gratis krijgen”
Rick VeltmanRobert Labrijn Klopt. Is ook een sterk argument. Maar in steden waar de openbare ruimte beperkt is, is het wellicht onvoldoende om het algemene gebruik van wegen mbv de wegenbelasting te compenseren. Ik hou ook niet van betaald parkeren als melkkoe overigens. Daarom moeten extra inkomsten uit parkeervergunningen duidelijker bestemmingen krijgen in de buurt.
Robert LabrijnPiet Boon ik mis het verband. Erfpacht is een vorm van huur, wegenbelasting is een bijdrage in de kosten van wegen.3
Ronald Dinkgreve
Piet Boon je kan je afvragen waarom we erfpacht betalen. Toch.
Ronald Dinkgreve
Wong Lily ja, dat begrijp ik ook wel. Maar ook hier kunnen ze alles mee doen. Maar ja, om een of andere reden denken de mensen die dit bedenken totaal anders dan ik.
Piet Boon nee, de auto betaal je nog steeds zelf. Wel met een x percentage aan BPM en BTW er overheen, dat dan weer wel.
Robert Labrijn
Ik snap niet dat er personen zijn die blij zijn met betaald parkeren. Het kost in het begin wellicht honderd euro per jaar (per auto) en over een tijdje kost het een paar honderd per jaar. Op deze manier maakt de gemeente (lees GL) autorijden onbetaalbaar. De “Schipholgangers en hotelgasten” die hier parkeren vind ik ook storend maar zijn mij zeker geen paar honderd euro waard.11
Carolien Tijssen
Robert Labrijn ik huur nu voor 480 euro per jaar n plek. Tarief gemeente is aanzienlijk goedkoper....
Robert Labrijn
Carolien Tijssen ik parkeer gratis. Als ik een plek in een garage zou verkiezen betaal ik ook veel.
Carolien Tijssen
Robert Labrijn is geen garage.... is meer n voorbeeld..... vooral omdat ik de werkbussen hier voor de deur helemaal ben. Die staan er altijd....Kom maar op met betaald parkeren
Robert Labrijn
Wong Lily klopt, bij ons (lvv) 16 plekken en 24 auto’s van bewoners.
Piet BoonAuteur
Robert Labrijn zo lanf volwassen kinderen (ivm schaarse woonruimte) thuis blijven wonen zal dit steeds vaker voorkomen.
Wong Lily Verkameren en splitsen hoort daar ook bij3
Robert Labrijn
conclusie : eerst genoeg woningen en dan pas betaald parkeren.2
Titia van Osch
Dat wordt rekenen. Ik heb zelf twee parkeerplaatsen en regelmatig bezoek. Is het dan goedkoper om een vergunning aan te vragen voor €6 per maand en mijn gasten dan op m’n oprit laten parkeren en zelf op straat staan.En is de vergunning dan geldig bij de sportvelden op Ookmeer?
Aissam Errami
Je krijgt geen vergunning. Je hebt al 2 parkeerplekkenAls je 1 parkeerplek hebt mag je max 1 vergunning aanvragen tegen het toptarief voor de 2e auto.Heb je geen parkeerplekken, dan mag je max 2 vergunningen aanvragen voor max 2 autos. 1 normale tarief, 2e tegen toptarief.2
Aissam Errami
2
Piet BoonAuteur
Aissam Errami je was me voor
Piet BoonAuteur
Titia van Osch er is voor bezoek een regeling met 65% korting voor max 150 uur
Titia van Osch
Piet Boon ah, dat is fijn. 150 uur per maand? Week? Jaar?
Gert Gillissen
De kosten per half jaar worden voor centrum, West, Oost en zuid gelijk getrokken. Dus voor NW kun je ervan uitgaan dat dat over een paar jaar ook 177 en 300 euro gaat kosten voor een 1e of 2e auto
Piet BoonAuteur
Gert Gillissen dat is echt waar de raad een rol kan spelen, er zijn namelijk moties aangenomen dat dit voor NW juist vanwege lagere inkomens ook lager moet blijven.
Arnold Nolten
Precies.Want dat is waar politiek over gaat. Vertrouwen. Vertrouwen dat het doel van het weren van forenzen niet ineens veranderd in het spekken van de gemeentekas.3
Richard Van Der Horst
Arnold Nolten de politiek heeft zich ook echt laten zien als betrouwbaar de afgelopen tijd....2
Gert Gillissen
Als we nou straks met zijn allen gaan betalen, komt dat geld dan ook terug voor het onderhoud in de wijk? Wegen, stoepen, het onkruid overal..... Ik gok dat we het centrum weer gaan sponsoren
Cees Fisser
Medelijden met de bewoners van Sloten, want als dáár om onduidelijke redenen (?) niet ook gelijkertijd Betaald parkeren ingevoerd wordt, weet ik waar forensen en Schipholgangers hun auto gaan neerzetten... Binnen een maand ná invoering van Betaald parkeren in de rest van Nieuw-West zullen bewoners van Sloten alsnog Betaald parkeren aanvragen (of wellicht na 20 november al, via de inspraak).3
Piet BoonAuteur
Cees Fisser yep, directe bus naar Schiphol-Noord, met lijn 195.3
Piet BoonAuteur
Cees Fisser Zelfde voor het oude IBM terrein (Schinkelkwartier), snap die uitzondering ook niet.
Cees Fisser
Piet Boon Nee, klopt. Ik hoop dat de bewoners (en gebruikers) tijdig van zich laten horen. Want nú is parkeren nét buiten Betaald parkeren zones in Nieuw-West ook een drama...Overigens: wél benieuwd natuurlijk "waarom" die gebieden in het voorstel worden buitengesloten...3
Arnold Nolten
Eerste indruk: klinkt niet slecht. Zes euro per maand om de forenzen te weren uit de buurt. Ben wel bang dat het weer een melkkoe voor de gemeente wordt en ieder jaar onhoog gaat.3
Piet BoonAuteur
Arnold Nolten in mijn eigen wijk is het juist 's avonds drukker en blijkt het vooral om eigen bewoners te gaan. In andere wijken kan dat anders zijn. Hou er wel rekening mee dat met deze regeling ook "gedoogplekken" gaan verdwijnen (door handhaving).2
Wong Lily getallen zijn anders. Volgens coalitieakkoord 17,4 miljoen op jaarbasis voor zowel NW als ZO samen. Dus iets lager dan jij noemt.
Hans Beers
Als er nou één straat zou zijn waar je het parkeren zou willen weren is dat….?De oude historische en krappe Sloterweg…Nee dus.5
Piet BoonAuteur
De blauwe zones in Slotermeer, Osdorp, Park Haagseweg worden opgeheven en worden betaald parkeren.
Cees Fisser
Piet Boon Heel bijzonder: de parkeerplaats "Hageland" komt in het beleidsstuk niet voor, net zo min het woord "België". Ondernemers in het Winkelcentrum Nieuw Sloten zullen "niet bij" zijn... https://amsterdam.raadsinformatie.nl/.../Beleidsvoornemen...NB. In dit beleidsstuk wordt het dorp Sloten ook nergens genoemd, terwijl je toch een verklaring verwacht, waarom dat gebied buiten het beleid gelaten is...UPDATE 11-11-2022: In de specifieke bijlage voor Nieuw-West staat één kaartje waarop de parkeerplaats Hageland als Blauwe zone staat ingekleurd. Maar in de tekst komt "Hageland" of "Belgiëplein" nergens voor...
Anneke Kemeling
Buurtbewoners die sporten (sportende kinderen hebben) op sportpark Sloten - deel deze info met de besturen van deze clubs zodat ook zij hiervan op de hoogte zijn.3
Lourens Keers
Goede informatie Piet! Ik denk dat het enorm locatie afhankelijk is of dit fijn is. Er zijn plekken (bijvoorbeeld langs tramlijnen) waar dit gaat helpen, maar er zijn enorm veel plekken in Nieuw West waar dit alleen maar voor extra kosten gaat zorgen zonder enige meerwaarde. Wat me ook opvalt: waarom niet in Sloten?9
Marc Berns
Sloten was al een autoparadijs, maar binnenkort een privé oprit naar de snelweg en gevrijwaard van betaald parkeren…5
Marc Berns
Die kosten voor vergunningen worden ongetwijfeld na invoering net zo hoog als in de rest van de stad
Richard Van Der Horst
Betaald parkeren kost maar 1,60 per uur, 10 euro per dag is goedkoper dan centrum. Ik weet niet wat schiphol parkeren kost... Maar zijn we echt van parkeertoerisme af?