Welkom op de nieuwe site!
Actieve inwoners uit meer dan 50 wijken en dorpen werkten mee aan deze nieuwe lay-out. Samen kwamen we tot een weergave waarmee je nog meer kunt ontdekken over je buurt. Veel plezier en leuke ontmoetingen gewenst!

Westersite.nl

Inloggen of inschrijven

Met de tram naar Schiphol



Nieuw-West heeft een enorm potentieel aan personeel, overnachtingsmogelijkheden en faciliteiten voor Schiphol. De bereikbaarheid van Schiphol vanuit Nieuw-West laat echter nogal veel te wensen over. Je bent sneller op Schiphol vanuit Rotterdam dan vanuit De Aker of Nieuw-Sloten.

Waarom de mobiliteit naar en vanuit Schiphol vanuit Nieuw-West niet sterk verbeteren? Dit artikel heeft als doel het voortouw te nemen om dit te realiseren. In dit plan worden zowel tramlijn 1 als tramlijn 2 doorgetrokken naar Schiphol. Een ideale mogelijkheid voor de Nieuw-Westers om met de tram snel en comfortabel naar Schiphol te gaan. Voor bedrijven, hotels, horeca een prachtige kans om meer (buitenlandse) klanten te trekken.

Amsterdam wordt geassocieerd met trams en gezelligheid. Tramvervoer is prettig reizen, milieuvriendelijk, veilig en betrouwbaar. Tram 2 is volgens National Geographic zelfs één van de mooiste tramritten ter wereld.

Hoe kan dit dan er uit gaan zien:

Tramlijn 1:

- op de Pieter Calandlaan (thv de Baden Powellweg) komt een afslag naar Schiphol

- deze loopt via de Zuiderakerweg naar de Ringvaart

- over de Ringvaart komt een brug voor zowel trams als ook voor fietsers

- in Badhoevedorp gaat de tram via de Sloterweg richting Schiphol

- thv de Maxima-kazerne bij de fietserstunnel gaat de tram onder de A4 door

- thv het pickup punt van Albert Heijn worden de sporen van tramlijn 1 en 2 samengevoegd met als eindbestemming Schiphol

- op Schiphol, bij de in-/uitgang van terminal 3 (thv het CitizenM hotel), komt een gecombineerde tramhalte voor lijn 1 en lijn 2

Tramlijn 2:

- op het Belgiëplein komt de afslag naar de Anderlechtlaan

- hier komt een gecombineerde bus-/trambaan, samen te gebruiken met de lijnbussen

- via de Nieuwe Meer / Oude Haagseweg rijdt de tram naar het transferium bij McDonalds

- hierna volgt een trambaan parallel aan de Loevesteinse Randweg naar Schiphol

- thv het pickup punt van Albert Heijn worden de sporen van tramlijn 1 en 2 samengevoegd met als eindbestemming Schiphol

- op Schiphol, bij de in-/uitgang van terminal 3 (thv het CitizenM hotel), komt een gecombineerde tramhalte voor lijn 1 en lijn 2

Wat zijn de voordelen:

- Nieuw-West met rond de 140.000 inwoners (in aantal vergelijkbaar met een stad zoals Haarlem of Arnhem) krijgt een directe verbinding met Schiphol. In ca. 10 minuten ben je met de tram vanuit De Aker of Nieuw-Sloten op Schiphol.

- Badhoevedorp krijgt een directe tramverbinding met Schiphol, Nieuw-West en het Centrum

- De tramlijn geeft een enorme boost aan de bedrijvigheid in Nieuw-West. Het biedt ruime kansen voor hotels, horeca, werkzoekenden, facilitair etc.

- Er ontstaan twee van de mooiste tramlijns van de wereld:

Tramlijn 1: via Badhoevedorp, De Aker, de Sloterplas, Oud-West naar het Centrum
Tramlijn 2: via de Schipholroute, de Nieuwe Meer, Nieuw-Sloten, Oud-Zuid, Musea naar het Centrum.

- Doordat zowel tramlijn 1 als tramlijn 2 worden doorgetrokken, is er bij een mogelijke calamiteit altijd 1 van de 2 lijnen beschikbaar. Tevens is tramlijn 1 een vangnet om bij een probleem in de Schipholtunnel treinpassagiers te kunnen vervoeren naar station Lelylaan.

Om het doortrekken van tramlijn 1 en tramlijn 2 te realiseren zijn enkele infrastructurele aanpassingen nodig. Momenteel wordt de snelweg, die door Badhoevedorp loopt, verplaatst. Een enorm logistieke en infrastructurele uitdaging en een knappe prestatie zoals dat nu wordt gerealiseerd. Gezien alle bruggen, viaducten etc. wel een heel kostbare aanpassing. Een soortgelijke, minder ingrijpende en waarschijnlijk goedkopere, aanpassing zou ook plaats kunnen vinden bij het doortrekken van tramlijn 1 en tramlijn 2 naar Schiphol.

Wat vindt u van het idee? Geef hieronder een waardering of een reactie!

Deel dit bericht!

Reacties

Ineke van Lier
4 februari 2016

Dit is niet de tramlijn doortrekken, maar afkappen en verleggen. Ik woon in het uiterste puntje vlakbij het eindpunt van lijn 1 en dus overal relatief ver vandaan. Als de tramlijn voortaan afbuigt bij de Baden Powellweg, dan worden wij dus afgesloten van de stad.

Bovendien zal de tram hard nodig zijn als de Meet-Inn plannen doorgaan. Ik voorzie al extra parkeerdruk, maar dat wordt nog erger als de tram niet meer naar de Matterhorn rijdt.

Wat misschien een idee is, is een vertakking te maken. Tram 1a gaat vanaf de Baden Powellwwg naar de Matterhorn en tram 1b naar Schiphol. Maar als dat betekent dat de tram op het laatste stukje nog maar de helft van de tijd rijdt, ben ik ook tegen.

Klaas van Wieren
5 februari 2016

Bedankt voor je reactie! Een vertakking is juist de bedoeling. Je ziet het ook in de metro van Parijs en Londen. Inderdaad een 1A-lijn en een 1B-lijn, waarbij er in de buitenwijk een aftakking is naar respectievelijk Osdorp De Aker (1A) en Schiphol (1B). De frequentie van de tram naar de eindhalte is wel afhankelijk van het aantal reizigers per tijdstip.